نگاهي به «القران الكريم و معالم المدرستين» - صفحه 254

محمود ابو ريّه در كتاب حديث پژوهى خود، الاضواء على السنّة المحمّدية، در بيش از نيم قرن پيش، عسكرى را «العالم الكبير الاستاذ» خوانده است. ۱

2 . انگيزه و هدف

هدف مؤلف از تأليف اين اثر، پاسخ گويى به نقدهاى خارج از چارچوب هاى علمى نسبت به باورهاى شيعه درباره قرآن و رفع پاره اى تناقض ها در منابع حديثى و تاريخى درباره قرآن است؛ تناقض هايى كه باعث شده تا ساده دلان و يا مغرضانى آنها را باعث سستى و وهن قرآن بپندارند، و آن را دست خوش تغيير بدانند.
وى در مقدمه چاپ نخستِ جلد اول يادآورى كرده كه قرآن را چنان مستحكم و استوار يافته كه هيچ دليل و ضرورتى نمى ديده تا درباره آن پژوهشى جديد به عمل آورد، اما از روزگارى كه انقلاب اسلامى در ايران به پيروزى رسيده، انگيزه هاى سياسى باعث شده تا جنگ روانى شديدى عليه انقلاب اسلامى راه بيفتد و در رد آن، كتاب ها و مقاله هاى فراوانى نوشته شده و به چاپ برسد. مخالفان و دشمنان انقلاب اسلامى و تشيع، راه چاره را براى رويارويى با انديشه هاى تشيع در اين ديدند كه براى تضعيف آن، بر ضد خط اسلام اهل بيت و تشيع، قلم فرسايى كنند. از اين رو، فراوانى نوشته ها بر ضد شيعه و تشيع، نويسنده را بر آن داشته تا دست به كار شده و در دفاع از حقيقت قرآن و ديدگاه و باورهاى شيعه درباره آن، به پژوهشى در خور و مناسب روى آورد.
وى، همچنين، پس از تأليف جلد دوم اثر خود، پى برده كه قريب دويست اثر در رد شيعه و عقيده شيعيان درباره قرآن به نگارش در آمده كه خارج از حد تصور او بوده، و همين، انگيزه وى را در اقدام به پژوهش و نگارش، بيشتر كرده است.
نگارنده، در نگارش اين اثر، دو كتاب را محور تحقيق و بررسى خود قرار داده است؛ فصل الخطاب از ميرزا حسين نورى (1254 - 1320 ق) و الشيعة و القرآن از احسان الهى ظهير. دليل چنين انتخابى اين بوده است كه بنا بر باور مؤلف، هر يك از دو نويسنده، در صدد تنقيص مدرسه ديگرى بوده، و در نتيجه ، به قرآن خسارت زده اند و ناخواسته خواننده را به اين نتيجه رسانده اند كه قرآن دست خوش تغيير و تحريف شده است. ۲ احسان الهى ظهير نيز با استفاده از كتاب ميرزاى نورى تلاش كرده تا شيعيان را معتقد به تحريف قرآن معرفى كند، و به اين طريق، تراژدى اندوهبار تحريف قرآن، به بحث گذاشته شده است.

1.الاضواء على السنّة المحمّدية، ص ۱۸۳ (اين كتاب، اولين بار در سال ۱۳۷۷ ق / ۱۹۵۷ م ، در مصر به چاپ رسيد و در سال ۱۴۱۶ ق ، به وسيله مؤسسه انصاريان قم تجديد چاپ گرديد).

2.البته اين تصور مؤلف، حداقل در باره فصل الخطاب ، با واقعيت منطبق نيست؛ چه اين كه مؤلف فصل الخطاب، جداى از نگاه اهل سنت به قرآن، كوشيده تا اثبات كند قرآن تحريف شده است.

صفحه از 266