نگاهى به «مجله پژوهش‏هاى حديث» - صفحه 148

نگاهى به «مجله پژوهش هاى حديث» ۱

محمّد نورى

چكيده:

در اين مقاله پس از نقل تاريخچه مختصر مطبوعات اسلامى، مجله پژوهش هاى حديث ـ كه در كشور تركيه منتشر مى شود ـ معرفى شده است. نويسنده ضمن بيان روشن مجله و ويژگى مقالات آن، به معرفى سردبير و يكى از اعضاى هيئت تحريريه مجله پرداخته، در بخش دوم مقاله به مقالات مندرج در مجله اشاره كرده و چكيده آن مقالات را آورده است.

كليد واژه ها: نشريات، نشريات تخصصى، مجله پژوهش هاى حديث، چكيده مقالات.

مقدمه

سير تاريخى انتشار نشريات دينى، از آغاز پيدايش تاكنون، گوياى رخدادها و تحولات فراوانى است. مجله هاى حديثى كه در دو دهه اخير به بازار آمده اند، بر پيشينه اى پرحادثه در عرصه روزنامه نگارى اسلامى و نشريات عمومى دينى استوار شده اند.
نشريات در ايران و جهان اسلام از جرايد عمومى و خبرى تا نشريات تخصصى تاريخى دويست ساله دارند و در دو سده اخير تطورات زيادى به خود ديده اند. اين تحولات را مى توان به سه دوره مشخص تقسيم كرد: 1. پيدايش نشريه و روزنامه نگارى، 2. پيدايش روزنامه نگارى و نشريات اسلامى، 3. تخصصى شدن نشريات اسلامى. مجله «پژوهش هاى حديث» در دوره سوم پديد آمد.
نشريات اسلامى دوره سوم را مى توان به دو گروه نشريات اطلاع رسان، نشريات تحليلى و آكادميك طبقه بندى كرد. بعضى نشريات هر دو رويكرد را دارند. گفتنى است نشريات حديثى كه تاكنون منتشر شده اند، رويكرد اطلاع رسانى ندارند، بلكه مشحون از نظريه پردازى، تحليل و بررسى ديدگاه ها و مفاهيم اند. گاهى به معرفى برخى كتاب هاى حديثى يا گزارش آثار حديثى هم مى پردازند؛

1.ترجمه عنوان مجله حديثى است. عنوان انگليسى آن Journal of Hadith Studies (JHS) و عنوان تركى جديد آن اين گونه است: HADIS TETKiKLERI DERGiSiو ترجمه عربى آن «مجلة بحوث الحديث» است.

صفحه از 163