485
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2

دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2
484

26

محمد خندق آبادى

(م 1354 ق)

روح اللّه عباسى

حاج شيخ محمد خندق آبادى فرزند آيت اللّه حاج شيخ احمد، فرزند حاج ملا محمد خندق آبادى كاشانى، مقيم تهران از علماء تهران مى باشد كه داراى مقام علم و عمل و فضل و كمال بود.
ايشان معقول را در نزد آية اللّه ميرزا هاشم رشتى و ميرزا حسن كرمانشاهى آموخت و منقول را در نزد مرحوم آخوند ملا محمد آملى كسب كرد و پس از تحصيل شروع به تدريس پرداخت.
والد معظم و بزرگوار حاج شيخ محمد خندق آبادى، مرحوم آيت اللّه حاج شيخ احمد خندق آبادى مدتها در مسجد خود، مسجد خندق آبادى اقامه جماعت مى نمود و پس از ايشان فرزندشان حاج شيخ محمد خندق آبادى به جاى ايشان به اقامه جماعت و تبليغ و ترويج دين مشغول بود.
مرحوم حاج شيخ محمد خندق آبادى سه فرزند از خود به يادگار گذاشتند كه همگى ايشان از علماء و بزرگان در سلسله روحانيت بودند.
1 ـ حاج شيخ خليل خندق آبادى (متوى 1365 ق) ۱
وى فرزند بزرگ مرحوم حاج شيخ محمد خندق آبادى بودند. حاج شيخ خليل بيشتر تحصيلات خود را در نزد مرحوم والدش گذرانده بود. ايشان پس از فوت مرحوم والد معظم خود تا آخر عمر به جاى ايشان در مسجد خندق آبادى كه مسجد پدر و جدّ وى بود به اقامه جماعت و تبليغ شريعت پرداخت و بالاخره در سن پنجاه سالگى در سال 1365 ق دار فانى را وداع گفت و در ابن بابويه مدفون گرديد.
2 ـ حاج شيخ محمدجواد خندق آبادى (متوفى 1404 ق) ۲
وى دومين فرزند مرحوم حاج شيخ محمد خندق آبادى مى باشند. ايشان از مرحوم والد و برادر بزرگوارش حاج شيخ خليل استفاده نموده و پس از تكميل سطوح عالى به قم مهاجرت كرده و چندين سال از دروس فقه و اصول آية اللّه بروجردى و آيات ديگر استفاده نموده و خود نيز به تدرس كفايه و منظومه و دروس نقلى و عقلى پرداختند.
وى پس از عمرى تدريس و تبليغ در 21 رجب 1404 ق برابر 2 / 2 / 1363 شمسى به جوار حق پيوست و در صحن مطهر حضرت معصومه عليهاالسلام در مقبره مهدى عراقى مدفون گرديد.
3 ـ حاج شيخ محمدحسين خندق آبادى (متوفى 1388 ق) ۳
ايشان سومين فرزند حاج شيخ محمد خندق آبادى بودند كه از گويندگان نامى و وعاظ گرامى و مبارز معاصر در تهران به حساب مى آمدند.
ايشان در حدود سال 1338 ق در تهران متولد شد و مقدمات و ادبيات را در تهران در نزد عموى خود حاج شيخ جعفر خندق آبادى و برادر خود خواند و سطوح را در نزد برادر خود حاج شيخ محمد جواد خندق آبادى و مدرسين ديگر به پايان رسانيد و نيز در درس خارج آية اللّه بروجردى و آية اللّه خمينى شركت نمود.
مرحوم شيخ محمدحسين خندق آبادى در شب بيست و يكم ماه رمضان 1388ق شب شهادت مولاى متقيان بالاى مسجد خندق آبادى هنگام قرآن سرگرفتن و بِكَ يا اللّه گفتن سكته قلبى نمود و از منبر به زير افتاد و به مولايش حضرت امير عليه السلام واصل گرديد.
مرحوم حاج شيخ محمد خندق آبادى پس از عمرى نشر احكام اسلام در ماه صفر 1354 ق ۴ دعوت حق را لبيك گفت و به سراى جاويد خراميد و در ايوان مقبره صدوق عليه الرحمه در حرم حضرت عبدالعظيم حسنى مدفون گرديد. ۵

1.اختران فروزان رى و تهران، ص ۳۷۸ .

2.همان.

3.همان، ص ۳۷۹ .

4.همان، ص ۳۷۷ .

5.شرح حال وى در اختران فروزان رى و تهران، ص ۳۷۷، آمده است .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 132197
صفحه از 845
پرینت  ارسال به