641
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2

منابع

آثار عجم (363 ـ 364) ، احوال و آثار خوش نويسان (3/866 ـ 867) ، حديقة الشعراء(1/200 ـ 202) ، دانشمندان و سخن سرايان فارس(1/371 ـ 376) ، الذريعة(9/112) ، ريحانة الادب (1/206 ، ـ 6/328) ، شرح حال رجال (6/259) .

58

محمود محمود

فرزند محمّد قلى كه پيش از كودتاى اسفند 1299 خورشيدى معروف به پهلوى بود و پس از آن محمود را براى نام خانوادگى خويش برگزيد .
محمود مردى بود محقق و متتبع ، قانع و وارسته و در اواخر عمر بكلى گوشه گير و منزوى بود و كمتر با اشخاص معاشرت داشت و تا چشم داشت و نابينا نشده بود تمام اوقات خويش را به مطالعه كتب مى گذراند و كمتر وقت خود را به بيهوده تلف مى كرد .
او در سال 1261 خورشيدى در تبريز متولد و پس از تحصيلات مقدماتى در تبريزو تهران بقيه تحصيلات خود را در مدرسه امريكايى تهران به اتمام رسانيد .
او دره خدمات اداريش را تماما در وزارت پست و تلگراف گذرانده و از كارمندان عالى مقام آن وزارتخانه بود . مدتى نيز استاندار تهران و در دوره 15 به نمايندگى مجلس انتخاب گرديد . مهم تر از مقامات و مسئوليتهاى رسمى ، خدمات فرهنگى و سيايش مى باشد و تأليفات وى كه تاكنون طبع و منتشر شده از اين قرار است:
1 . آثار تربيتى كه سه جلد كتاب مى باشد در تربيت اطفال در خانواده و تربيت اطفال در مدارس و تربيت ايرانى براى جامعه ايرانى زير عنوان مستعار (رسول نخشب)
منتشر نمود .
2 . يك سلسله مقالات زير عنوان قربانى هاى هند در روزنامه ستاره .
3 . از ترجمه هاى محمود كتاب جنگ نفت تأليف آنتون موهر استاد دانشگاه اسلو .
4 . كتاب شهريار تأليف ماكياول .
مهم ترين تأليف و اثر فكرى كه محصول و نتيجه دوران پختگى زندگى علمى و سياسى او است دوره تاريخ مفصل (روابط سياسى ايران و انگليس در قرن 19) است كه در 8 جلد چاپ و منتشر گرديده است .
محمود محمود در روز جمعه 28 آبان ماه 1344 خورشيدى در سن 84 سالگى در حال نابينايى در تهران درگذشت و در ابن بابويه (شهر رى) به خاك سپرده شد .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2
640

57

محمود فرهنگ اورنگ شيرازى

(1286 ـ 1344)

حامد خرسند

خطاط ، اديب و شاعر ، متخلص به اورنگ مشهور به وقار السلطنه .
وى نواده وصال شيرازى بود و علوم ادبى و فارسى و عربى را در محضر پدر آموخت . سفرى به عراق رفت و چندى در اصفهان و تهران اقامت كرد . در يكى از دوره ها از سوى مردم فارس به نمايندگى مجلس شوراى ملى انتخاب شد و از آن پس در تهران ساكن شد و رياست دفتر رييس الوزراء ايران را قبول كرد .
پس از مرگ پدر به عتبات سفر كرد و بعد از شش ماه در سال 1313 ق به تهران بازگشت و با مؤلف طرائق الحقائق معاشر شد و مورد نوازش صدراعظم قرار گرفت .
وفات وى در تهران اتفاق افتاد و در ابن بابويه به خاك سپرده شد . اثر وى:
ديوان «اشعار» ، و از خطوط او: يك نسخه لوايح جامى ، به قلم كتابت خفى خوش در كتابخانه مجلس شوراى ملى ، كه چنين تمام مى شود: «به انجام رسيد ... در چهارم شهر ربيع الاول من شهور سنه 1313 ثلاث عشر و ثلاثمائة بعدالالف ، على يد تراب اقدام العارفين محمود المتخلص به اورنگ ابن الفرهنگ ابن الوصال» . اثر ديگر وى:
نصاب الرجال است كه منظومه اى فكاهى است و در آن از اوضاع ايران و فساد اخلاق مردمش به اسلوب زيبايى انتقاد كرده است .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 132218
صفحه از 845
پرینت  ارسال به