679
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2

72

نظام الدين مشارالدوله

او پسر مشارالدوله ۱ در سال 1262 خورشيدى متولد و پس از فوت پدرش ملقب به مشارالدوله شد و در دوره سوم نماينده مجلس از شيراز بود ۲ در سال 1303 به كفالت وزارت فرهنگ معرفى شد .
در سال 1310 به حكومت كردستان و چندى بعد به استاندارى كرمان منصوب گرديد و حكومتش بيش از چند ماهى طول نكشيد . در سال 1314 خورشيدى وزير پست و تلگراف شد . در سال 1315 كه وزير پست و تلگراف بود در اثر عارضه سكته ناقص در 8 بهمن ماه در سن 53 سالگى در تهران درگذشت و در شهر رى در باغ طوطى مدفون گرديد . ۳

منابع

رجال بامداد ، ج 1 ، ص 318 .

1.ميرزا حسام الدين مشارالدوله در ابتداء چون طبيب بود و رئيس بهدارى فارس شد لقبش حافظ الصحه بود . سابقا روساى بهدارى ولايات را حافظ الصحه مى گفتند بعد مسيح الملك و سپس ملقب به مشارالدوله گرديد و در سال ۱۳۲۶ قمرى در گذشت .

2.دوره سوم فقط در حدود يك سال از ۱۴ آذر ۱۲۹۳ تا ۲۱ آبان ماه ۱۲۹۴ بيشتر طول نكشيد و در تاريخ اخير الذكر بواسطه مهاجرت نمايندگان از تهران به قم مجلس تعطيل گرديد .

3.در تاريخ كرمان كه به تحشيه محمّد ابراهيم باستان پاريزى به طبع رسيده حكومت كرمان مشارالدوله در سال ۱۳۱۷ ذكر شده در صورتى كه نامبرده در سال ۱۳۱۵ فوت كرده بوده است .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2
678

71

نظام الدين ساوجى

(م بعد از 1038 ق)

عالم امامى ، فقيه ، اصولى ، محدث ، متكلم ، رجالى و رياضيدان اهل ساوه و از شاگردان شيخ بهايى بود ، پس از مرگ پدرش تحت نظر شيخ بهايى تربيت يافت .
پس از درگذشت استادش ، در دربار صفويه زندگى كرد . در 1033 ق سفرى به عتبات عاليات نمود . ساوجى به امر شاه عباس صفوى كتاب جامع عباسى استادش شيخ بهايى را ، كه تا باب حج تأليف شده بود ، تكميل كرد و تحفه عباسى ، در فضائل و مناقب را در تتميم جامع عباسى نگاشت .
او پس از عزل ملا خليل قزوينى ، از مدرسى حضرت عبدالعظيم عليه السلام ، عهده دار تدريس در بقعه عبدالعظيم حسنى شد و اندكى پس از درگذشت شاه عباس (1038 ق) ، در شهر رى درگذشت . از ديگر آثارش:
زينة المجالس ، به شيوه «كشكول» استادش شيخ بهايى ،
نظام الاقوال ، در شناخت رجال ،
الصحيح العباسى ،
رساله اى در «وجوب نماز جمعه» .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج2
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 132166
صفحه از 845
پرینت  ارسال به