مستوفى ۱ امين احمد رازى ۲ و ديگران تاريخ و جغرافى رى را به طور اجمال ذكر كرده اند و وسعت آن را در كتابهاى خود به يك فرسخ و نيم متعرّض شده اند.
ابوالفضل محمّد بن الحسين معروف به ابن عميد وزير فخرالدوله ديلمى متوفى به سال 359 يا 361 كه از بزرگان منجّمين و دانشمندان بوده افق رى را در عصر خود رصد كرده است طول آن را 86 درجه و 20 دقيقه و عرض آن را 35 درجه و 35 دقيقه مى نگارد. ۳
بنا به گفته چلبى در كشف الظنون و ياقوت در معجم البلدان و عدّه بسيارى از علماء علم رجال كه شرح حال ابوسعيد منصور بن رحمن آبى وزير مجدالدوله ديلمى و معاصر صاحب بن عباد و ابن عميد را نوشته اند. بهترين تاريخى كه در آن زمان براى رى تأليف شده بود همان تاريخ رى تأليف ابوسعيد منصور آبى مذكور مى باشد. ۴ به طور يقين كتاب مزبور تا اوايل قرن 7 هجرى قبل از هجوم مغول و خرابى و سوزاندن كتابهاى مهم بخارا و مرو ۵ ساوه ۶ و دارالكتب رى ۷ در يكى از كتابخانه هاى مزبور
1.كتاب نزهة القلوب حمداللّه مستوفى قزوينى در نيمه قرن هشتم هجرى تأليف شده است و در اروپا و هند به طبع رسيده است.
2.تأليف تذكره هفت اقليم امين احمد رازى در سال ۱۰۰۲ به اتمام رسيده و قسمتى از آن در هند طبع شده است. چند نسخه خطى آن در كتابخانه سلطنتى تهران و كتابخانه مدرسه ناصرى تهران موجود است.
3.به نسخه خطى زيج قديمى كه در كتابخانه مجلس موجود است مراجعه شود (شماره ۹۱ فهرست كتابخانه مجلس).
4.ابوسعيد آبى مذكور كتب مهمه بسيارى تأليف كرده است كه از آن جمله كتاب نثر الدرر در محاضرات در هفت مجلد مى باشد جلد اول آن كتاب كه محتوى فصل اول از چهار فصل تمام كتاب است در كتابخانه آقا شيخ هادى آل كاشف الغطاء در نجف موجود مى باشد و نگارنده آن را ملاحظه كرد جزء اول تا آخر فصل دويم و جزء دويم تا آخر فصل چهارم در كتابخانه سلطنتى مصر موجود است و تمام مجلدات آن كتاب در كتابخانه محمدپاشا در استانبول بوده است ـ رجوع شود به صفحه ۵۳ جلد اول معجم البلدان چاپ مصر و صفحه ۹۲ جلد چهارم آثار الشيعه و صفحه ۲۲۶ جلد دهم كشف الظنون چلبى.
5.شهر مرو در آن زمان ده باب كتابخانه مهم بى نظير داشته است كه تمام آن را ياقوت در معجم البلدان ضمن شرح شهر مرو ذكر مى كند.
6.رجوع شود به معجم البلدان و تاريخ كتابخانه هاى ايران.
7.دارالكتب رى از كتابخانه هاى مهم و بى نظير دنيا بوده است و بعد از اين كه سلطان محمود سبكتكين از روى عناد دينى كتب مذهبى شيعه و معتزله را كه در آن كتابخانه بود خارج كرده و سوزانيد معذلك فقط فهرست آن دارالكتب ده مجلد بوده است رجوع شود به صفحه ۳۱۴ جلد دويم معجم الادباء و صفحه ۲۰ تاريخ كتابخانه هاى ايران.