255
شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14

(10) مقبره فيروزآبادى

در جنب بيمارستان شهر رى قرار دارد و فعلاً يكى از گورستان هاى خصوصى تهران و رى و در آن مرحوم آيت اللّه حاج سيد رضا فيروزآبادى صاحب بيمارستان و مسجد و پرورشگاه و غيره مدفون مى باشد.

(11) امام زاده عبداللّه

در باغ اين امام زاده كه به آن اشاره شد مقابر زياديست كه رجال با فضيلت علم مانند مرحوم سيدالعلماء و المفسرين حاج سيد على مفسّر و حاج شيخ آغابزرگ ساوجى و ده ها نفر ديگر مدفون مى باشد.

(12) مقبره ابن بابويه

در باغ اين مقبره مقابر چنديست كه مدفن دانشمندان بزرگ است.

(13) مقبره ميرزاى جلوه

اين مقبره در قسمت شمالى باغ مقابل غسال خانه سابق قرار دارد و در آن مرحوم ميرزا ابوالحسن جلوه و ميرزا طاهر تنكابنى و ميرزا مسيح طالقانى و حجة الاسلام حاج شيخ محمّد آملى مدفون مى باشد و مقابر ديگرى مانند آيت اللّه حاج شيخ على مدرس نورى و غيره وجود دارد كه به واسطه اختصار از ذكر آن خوددارى و محوّل به تذكرة المقابر نموديم.

دانشمندان گذشته و معاصر شهر رى

در اول تاريخ رى گفته شد كه اين شهر باستانى از امهات بلاد و بزرگترين و پرجمعيت ترين شهرهاى ايران و قرن ها مركز علم و دانش بوده رجال دانشمندان و نوابغ آن مانند محمّد بن زكرياى رازى صاحب من لا يحضره الطبيب و جناب ابوالفتوح رازى صاحب تفسير و فخر رازى صاحب تفسير كبير و علامه سيد مرتضى


شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
254

جناب علاّمه سيد جمال الدين اسدآبادى در آنجا اجبارا اقامت داشته است ولى فعلاً به صورت قبرستان عمومى درآمده و حجرات آن هم مقبره رجال علم و ثروت گرديده است.

(6) مقبره خانى آبادى

اين مقبره در قسمت غربى مدرسه امين السلطان قرار دارد و در آن جماعتى از مؤمنين و دانشمندان مدفونند كه از آنهاست:
1 ـ مرحوم آية اللّه حاج سيد ابوالقاسم ملايرى مشهدى كه در سفر عتبات عالياتش در تهران به مرگ مفاجات از دنيا رفته و در اينجا مدفون گرديده است.
2 ـ مرحوم نظام دشتى كه از منبرى هاى مخلص و با حال تهران بوده است.

(7) مقبره خليلى

در اين مقبره مرحوم آيت اللّه حاج شيخ رمضانعلى خليلى اراكى كه از دانشمندان تهران بود مدفون است و در مقابر ديگر اين مدرسه هر كدام يك يا دو و يا بيشتر از علماء به نام تهران مانند مرحوم حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ محمّد ابراهيم كلباسى و ديگران مدفون مى باشند.

(8) مقبره تفريشى

اين مقبره در اوّل كوچه زنگنه در خيابان مظفرى رى واقع و مرحوم آيت اللّه العظمى حاج سيد على اكبر تفريشى كه از رؤساء علماء تهران در عصر خود بوده مدفون مى باشد.

(9) مقبره طباطبايى

اين مقبره در اول جاده قم جنب ميدان مجسّمه و ايستگاه شهر رى واقع و در آن مرحوم آيت اللّه العظمى حاج سيد محمّد طباطبايى سنگلجى و خاندان وى مدفون مى باشد.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني (ع) و شهر ري ج14
    تعداد جلد :
    6
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93915
صفحه از 416
پرینت  ارسال به