تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2560
مقاله «رجعت در کافی» تدوین شد

مقاله «رجعت در کافی» تدوین شد

مقاله «رجعت در کافی» جهت ارائه در كنگرۀ بین المللی ثقة الاسلام كلینی توسط سید محمد مجتبی علی تدوین شد.

به گزارش راوی: در ابتدای این مقاله از کتاب «کافی» سخن گفته شده و این که در این کتاب، در هر بحث، در ابتدا، روایات معتبرتر ذکر شده و بعد روایات دیگر آمده. سپس تعداد روایات «کافی» ذکر شده و آن گاه به اهمیت کتاب در بین سایر کتب شیعه پرداخته شده است. سپس در مورد معنای لغوی و اصطلاحی رجعت بحث شده و رجعت از دیدگاه ائمۀ معصوم(ع) از جمله روایت امام پنجم و امام ششم(ع) و علمای شیعه، نظرات ثقة الاسلام محمد یعقوب کلینی، شیخ حرّ عاملی، شیخ مفید، سید مرتضی علم الهدی و علامه مجلسی ذکر شده است.

پس از آن به فلسفۀ رجعت پرداخته و در این مورد، دو فلسفه ذکر کرده و چرایی رجعت برای بعضی از افراد خاص مورد مناقشه واقع شده است. نویسنده در ادامه به این نکته پرداخته که رجعت، از اعتقادات ویژۀ شیعه نیست و در امت‌های پیشین هم بوده است و حتی بعضی از انبیای الهی و پیروانشان در همین دنیا رجعت نموده‌اند؛ مانند حضرت عزیر پیغمبر و پیروان حضرت موسی در کوه طور.
سپس از دیدگاه اسلام برای ثبوت رجعت، دلایلی از قرآن و احادیث ذکر شده که اکثر آن احادیث از «اصول کافی» نقل شده است. در پایان مقاله، بحثی کوتاه دربارۀ تفاوت رجعت و عقیدۀ تناسخ که هندوها قائل به آن هستند و بطلان آن از نظر اسلام آمده و مقاله در چند سطر آخر، حالات و حوادث بعد از رجعت را دنبال کرده است.

به گزارش راوی: در ابتدای این مقاله از کتاب «کافی» سخن گفته شده و این که در این کتاب، در هر بحث، در ابتدا، روایات معتبرتر ذکر شده و بعد روایات دیگر آمده. سپس تعداد روایات «کافی» ذکر شده و آن گاه به اهمیت کتاب در بین سایر کتب شیعه پرداخته شده است. سپس در مورد معنای لغوی و اصطلاحی رجعت بحث شده و رجعت از دیدگاه ائمۀ معصوم(ع) از جمله روایت امام پنجم و امام ششم(ع) و علمای شیعه، نظرات ثقة الاسلام محمد یعقوب کلینی، شیخ حرّ عاملی، شیخ مفید، سید مرتضی علم الهدی و علامه مجلسی ذکر شده است.

پس از آن به فلسفۀ رجعت پرداخته و در این مورد، دو فلسفه ذکر کرده و چرایی رجعت برای بعضی از افراد خاص مورد مناقشه واقع شده است. نویسنده در ادامه به این نکته پرداخته که رجعت، از اعتقادات ویژۀ شیعه نیست و در امت‌های پیشین هم بوده است و حتی بعضی از انبیای الهی و پیروانشان در همین دنیا رجعت نموده‌اند؛ مانند حضرت عزیر پیغمبر و پیروان حضرت موسی در کوه طور.
سپس از دیدگاه اسلام برای ثبوت رجعت، دلایلی از قرآن و احادیث ذکر شده که اکثر آن احادیث از «اصول کافی» نقل شده است. در پایان مقاله، بحثی کوتاه دربارۀ تفاوت رجعت و عقیدۀ تناسخ که هندوها قائل به آن هستند و بطلان آن از نظر اسلام آمده و مقاله در چند سطر آخر، حالات و حوادث بعد از رجعت را دنبال کرده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :