تاريخ : سه شنبه 1391/9/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 25954
کسب مقام دانشجویان دانشگاه قران و حدیث از جشنواره نهج البلاغه دانشگاهيان كشور

کسب مقام دانشجویان دانشگاه قران و حدیث از جشنواره نهج البلاغه دانشگاهيان كشور

نتايج نهايي آثار برگزيده ششمين جشنواره نهج البلاغه دانشگاهيان سراسر كشور اعلام شد که در مسابقات این جشنواره، چهار نفر از دانشجویان دانشگاه قرآن و حدیث حائز کسب رتبه و تقدیر شدند.

به گزارش پایگاه حدیث نت، ششمين جشنواره دوسالانه نهج البلاغه در بخش دانشجويي با ارائه۲۰رشته؛ پژوهشي، ادبي، هنر و رسانه، مفاهيم و حفظ برگزار شد و در بخش دانشجویی مسابقه پایان نامه، پایان نامه«حسین پسندیده» دانشجوی دانشگاه قرآن و حدیث، با عنوان«نقش خود کانونی و خدا کانونی در شکل گیری اخلاق اجتماعی با تاکید بر نهج البلاغه» رتبه سوم را کسب کرد.
همچنین در بخش دانشجویی مسابقه مقالات، مقاله محمد علی مشایخی پور دانشجوی دانشکده علوم حدیث تهران، رتبه سوم را کسب کرد و مقاله دانشجو «طیبه مکی آبادی» دانشجوی دانشکده علوم حدیث تهران و «منصوره مرادی» دانشجوی دانشکده مجازی علوم حدیث، شایسته تقدیر شناخته شدند.
همچنین مقاله ارسالی «حسین پسندیده» دانشجوی دانشگاه قرآن و حدیث، با عنوان «عهد نامه مالک اشتر؛ بررسی مقایسه ای متن عهد نامه مالک اشتر در سه کتاب نهج البلاغه ، تحف العقول ونهایة الارب»، شایسته تقدیر شناخته شد.
در چکیده پایان نامه «حسین پسندیده» دانشجوی مقطع دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی آمده است:
«پرسش از معیار ارزش‌گذاری رفتارهای بشری، پرسشی کُهن و مهم در همه مکاتب اخلاقی از قدیم تا کنون بوده است. هدف این پژوهش، یافتن منشأ اخلاقی شمرده شدن رفتارهای بشر، از منظر خدای متعال است.
از آن جا که طیف وسیعی از مفاهیم اخلاقی را مفاهیم اخلاق اجتماعی تشکیل می‌دهند، شناسایی ملاک اخلاقی شمرده شدن رفتارهای اجتماعی بشر، هدف اصلی و مهم این پژوهش به شمار می‌رود. روش و سیر انجام شده این پژوهش، عبارت است از: بررسی مبنای اخلاق از نگاه علوی، با جمع آوری و تحلیل متون اسلامی مربوط به خودکانونی و خداکانونی، سپس جمع آوری و تحلیل متون خاصِّ مربوط به ارزش‌ها و ضد ارزش‌های اجتماعی برای شناسایی نقاط کانونی آن‌ها.
یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد در حوزه مبنای اخلاق، از منظر علوی دو نقطه کلیدی و مهم وجود دارد: نقطه کانونی «خود» و نقطه کانونی «خدا». و برای رسیدن به این نقطه کانونی چاره‌ای جز «عبور از خود» به عنوان اولین گام لازم، نخواهد بود. در حوزه تحلیل ۱۹ عنوان اخلاقی بحث شده در این پژوهش، یافته‌ها عبارت است از: الف) اخلاق اجتماعی به دو گونه اصلی قابل تقسیم است؛ یکی حوزه مناسبات فرد با دیگران و دیگری واکنش فرد به مناسبات دیگران با یکدیگر. ب) حوزه مناسبات فرد با دیگران، با توجه به انواع مسائلی که در روابط اجتماعی وجود دارد، به گونه‌های متعددی قابل تقسیم است. ج) عناوین ۱۹ گانه در قالب پنج گونه مسأله یا موقعیت کلی شکل می‌گیرند. ۱. هنگامه مقایسه؛ که چهار عنوان (تکبر، تواضع، خودرأیی، مشاوره) در این گروه قرار می‌گیرند. ۲. هنگامه رعایت حقوق دیگران؛ که دو عنوان (عدالت و ظلم) را شامل می‌شود. ۳. هنگامه برخورداری از نعمت؛ که گاه حالت صاحب نعمت مد نظر قرار می‌گیرد و جایگاه بروز دو عنوان (بُخل و جود) است، و گاه حالت دیگران در برابر صاحب نعمت لحاظ می‌شود که عناوینی چون (حسد، غبطه، نُصح و همچنین امانت‌داری و خیانت در امانت) امکان بروز می‌یابند. ۴. هنگامه بروز خطا و اشتباه؛ که نسبت به شخص خطاکار عناوینی چون (عذرخواهی و جبران خطا) را پدید می‌آورد و نسبت به واکنش دیگران به خطای رخ داده، عناوینی چون (غضب، حلم و بردباری، پذیرش عذر دیگران، رد عذر دیگران) امکان بروز و ظهور پیدا می‌کنند. ۵. هنگامه گزارش واقعیت؛ که اگر صرف مطابقت گزارش با واقع لحاظ شود عنوان (صدق و کذب) شکل می‌گیرد و اگر قصد گزارش کننده لحاظ شود عناوینی چون (غیبت و عیب پوشی) به منصه ظهور می‌رسند».
یاداوری می شود، ششمين جشنواره دوسالانه نهج البلاغه در سه بخش دانشجويي(۲۰رشته؛ پژوهشي، ادبي، هنر و رسانه، مفاهيم و حفظ)، اساتيد (بيش از ۱۲ رشته؛ پژوهشي، ادبي، مفاهيم و ساير آثار) و بين‌الملل (در ۹ رشته؛ پژوهشي، ادبي و هنري، مفاهيم) به صورت اينترنتي ومجازی درگستره ملي ويژه دانشگاهيان داخل و اساتيد و دانشجويان ايراني خارج از كشور برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :