127
مناظره‌های آموزنده

لبخند امام عليه السلام !

امام لبخندى زد و فرمود : مى‏ترسى كه من در پاسخ آنها بمانم ؟
گفتم : نه ، واللَّه! بيم ندارم و اميدوارم كه خداوند شما را بر آنها پيروزى دهد .
امام فرمود : مى‏دانى مأمون كِى از اين‏كار خود ، پشيمان مى‏شود ؟
گفتم : نه .
امام گفت : آن وقت كه مى‏بيند پيروان تورات را با تورات، و پيروان انجيل را با انجيل، و پيروان زبور را با زبور، و صابئين‏۱را با لغت عبرانى، و هرابذه‏۲را با لغت فارسى، و اهل روم را با زبان رومى و پيروان هر مكتب و هر نظريّه را با زبان خودشان محكوم مى‏كنم .
وقتى كه همه آنها دست از نظريّه خود برداشتند و تسليم نظريّه من شدند، آن وقت مأمون مى‏فهمد كه من بايد رهبرى جامعه را به عهده بگيرم ، نه او ، و از كار خود پشيمان مى‏شود
.
صبح شد و طبق قرار، امام در آن مجلس فوق‏العاده مهم ، حضور يافت ... مأمون رو به جاثْليق‏۳ كرد و امام را به او معرفى نمود و از او خواست كه با امام مناظره كند و ضمناً انصاف را در بحث از دست ندهد .

1.طبق گفته دانشمند معروف ، راغب ، در المفردات، صابئين ، جمعيتى از پيروان نوح بوده‏اند. اقوال ديگرى هم در تفسير اين كلمه هست (ر.ك : تفسير نمونه ، ج ۱ ، ص ۱۹۷ ).

2.اين كلمه ، فارسى است و به معناى بزرگان هند، و به قولى دانشمندان آنها، خدمتگزاران آتش در آيين مجوس (المنجد ). همان «هيربُدان» به معانى «روحانيان زردشتى» (لغت‏نامه دهخدا) .

3.جاثليق : بزرگ علماى (روحانيون) نصرانى ، بر مذهب نسطورى .


مناظره‌های آموزنده
126

انگيزه مأمون‏

گفتم : فدايت شوم! مقصودش آزمايش شماست ؛ ولى كار بى اساسى كرده و بد كارى نموده است .
امام گفت : چه كارى ؟
گفتم : اهل كلام و بدعت ، بر خلاف دانشمندان مسلمان ، درباره هر چه بفرماييد ، از شما مطالبه دليل مى‏كنند . مثلاً اگر بگوييد : خدا يكى است ، مى‏گويند : «يكى بودن او را اثبات كن» و اگر بگوييد : محمّد، فرستاده خداست، مى‏گويند : «رسالت او را اثبات نما» و پس از اين‏كه دليل كافى هم براى آنها آورده شود، آن‏قدر مغالطه مى‏كنند تا انسان ، نظريّه خود را رها كند . از اين لحاظ ، اين مجلس براى شما خطرناك است .

  • نام منبع :
    مناظره‌های آموزنده
    سایر پدیدآورندگان :
    غیوری، سید مجتبی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 131580
صفحه از 162
پرینت  ارسال به