31
مناظره‌های آموزنده

چرا فرشته همراه پيامبر نيامد؟

اين كه گفتى : «اگر پيامبر بودى ، فرشته‏اى همراهت مى‏آمد كه رسالت تو را گواهى كند ؛ بلكه اگر خدا بخواهد پيامبرى بفرستد، فرشته‏اى مى‏فرستاد» ، اين ايراد هم درست نيست ؛ زيرا شما نمى‏توانيد فرشته را ببينيد و بر فرض كه قدرت ديدن فرشته را هم پيدا كنيد ، مى‏گوييد : «آن فرشته نيست ؛ بلكه بشرى مانند ماست» ؛ چون در اين صورت ، لازم است كه به صورت انسانى بر شما ظاهر شود تا بتوانيد با او تماس بگيريد و سخنش را بشنويد و مقصود او را بفهميد . بنابراين ، آن وقت از كجا مى‏فهميد كه او راست مى‏گويد ؟
بلكه خداوند ، انسانى را به عنوان «پيامبر» انتخاب مى‏كند و به او معجزاتى مى‏دهد كه انسان‏هاى ديگر - كه مانند او هستند - به هيچ وجه توانايى انجام دادن آن معجزات را ندارند، و اين ، گواهىِ عملى خداوند بر پيامبرىِ اوست .
اگر فرشته‏اى بر شما ظاهر مى‏شد و معجزاتى انجام مى‏داد،از آن‏جا كه ماهيتش با شما تفاوت داشت، نمى‏توانستيد باور كنيد كه اين معجزات ، مستند به خداست و خداوند با دادن اين معجزات ، رسالت او را عملاً گواهى نموده است .


مناظره‌های آموزنده
30

پاسخ پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به عبد اللَّه‏

پيامبر ، در اين‏جا خداوند را مخاطب قرار داده ، چنين فرمود : خدايا! تو همه آوازها را مى‏شنوى و همه چيز را مى‏دانى . مى‏دانى كه بندگانت چه گفتند .
خداوند آياتى بر او نازل كرد .
پيامبر ، رو به عبداللَّه نمود و فرمود : اين‏كه گفتى من بشرى مانند شماها هستم و غذا مى‏خورم و راه مى‏روم ، درست است ؛ ولى كار رسالت (انتخاب پيام‏رسانِ خداوند) به دست خداست . چه مى‏شود كرد؟ خدا مرا شايسته پيامبرى ديده و به رسالت انتخاب كرده است .

درك نكردن هدف رسالت‏

اين‏كه گفتى پادشاهان ، سفيران متشخّص و ثروتمند انتخاب مى‏كنند و چرا خدا مرا انتخاب كرده ، معلوم مى‏شود كه اصلاً هدف رسالت را نمى‏فهمى . خداوند ، من فقير را انتخاب كرده تا قدرت خود را به شما نشان دهد كه چگونه شما با داشتن تجهيزات كافى و نيرو ، نمى‏توانيد مرا نابود كنيد و از نفوذ من در جامعه جلوگيرى نماييد .
او به زودى ، مرا بر شما پيروز مى‏كند ؛ گروهى از شما را خواهم كشت و گروهى را در بند خواهم كشيد . و سپس شهرهاى شما را تحت كنترل من در مى‏آورد ... .

  • نام منبع :
    مناظره‌های آموزنده
    سایر پدیدآورندگان :
    غیوری، سید مجتبی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 131513
صفحه از 162
پرینت  ارسال به