95
مناظره‌های آموزنده

چرا خدا خود را آشكار نمى‏كند؟ !

ابن ابى العوجا گفت : من فرصت را غنيمت شمردم و به او گفتم : اگر حقيقت چنان است كه اينان مى‏گويند ، چه مانعى دارد كه خدا خود را براى آفريده‏هايش آشكار سازد و آنان را به پرستش خود ، فرا خواند ، تا حتى دو تن درباره او اختلاف نكنند ، و ديگر خود را از آنان پوشيده نمى‏داشت و رسولان را به سوى آنان نمى‏فرستاد ، و اگر خود ، كارِ هدايت مردم را مستقيماً به عهده مى‏گرفت ، براى ايمان آوردن به او راهى نزديك‏تر بود .

خدا پنهان نيست !

به من فرمود : «واى برتو! چگونه كسى كه قدرت خود را در جانت به تو نشان داده ، خود را از تو پنهان نگاه داشته است؟ بودنت از پسِ نبودن ، بزرگى‏ات از پسِ كوچكى ، توانايى‏ات از پسِ ناتوانى ، بيمارى‏ات از پسِ سلامتى و سلامتى‏ات از پسِ بيمارى ، و خشنودى‏ات از پس خشم و خشمت از پسِ خشنودى ، غمگين شدنت از پسِ شادى و شاد شدنت از پسِ غم ، محبّت ورزيدنت از پسِ نفرت و نفرتت از پسِ محبّت ، و تصميم گرفتن تو از پسِ سستى ، و سستى تو از پسِ تصميم ، و خواستن تو از پسِ نخواستن و نخواستن تو از پسِ خواستن ، اشتياقت از پسِ بيم ، و بيمت از پسِ اشتياق ، اميدت از پسِ نوميدى ، و نوميدى تو از پسِ اميد و يادآورى آنچه كه در انديشه‏ات نبود و محو كردن آنچه كه در ذهنت بدان معتقد بودى ، [ همه از خداست‏] .
و آن چنان قدرت خداوند را در جانم برايم برشمرد كه من ، توان پاسخگويى به او را نداشتم تا جايى كه پنداشتم خداوند به زودى ميانه من و او پديدار مى‏شود!۱

1.الكافى : ج ۱ ص ۷۴ ح ۲ ، التوحيد : ص ۱۲۵ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۴۲ ح ۱۸ .


مناظره‌های آموزنده
94

مردى ما فوق انسان !

ابن ابى العوجا برخاست و من و ابن مقفّع ، برجاى خود نشستيم . هنگامى كه ابن ابى العوجا نزد ما بازگشت ، گفت : واى بر تو اى ابن مقفع! اين شخصْ بشر نيست و اگر در دنيا يك روح هست كه هرگاه بخواهد در قالب جسد ظاهر مى‏گردد و هرگاه بخواهد در باطن به صورت روح درمى‏آيد ، اين شخص است!
ابن مقفّع به او گفت : مگر چگونه بود؟

گزارش جريان مناظره‏

گفت : نزدش نشستم . وقتى كسى نزد او جز من نماند ، خودش با من سخن آغاز كرد و گفت : «اگر حقيقت همان باشد كه اينان مى‏گويند ، كه حقيقت هم گفته آنان (يعنى طواف كنندگان) است ، آنان به سلامت رسته‏اند و شما هلاك شده‏ايد ، و اگر حقيقت چنان است كه شما مى‏گوييد - كه حقيقتْ گفته شما نيست - شما و آنان برابريد» .
به او گفتم : خدايت رحمت كند! مگر ما چه مى‏گوييم و آنان چه مى‏گويند؟ سخن من و آنان ، يكى است .
فرمود : «چگونه سخن تو و آنان برابر است ، در حالى كه آنان مى‏گويند : بازگشت و پاداش و كيفرى دارند و معتقدند كه آسمان ، خداوندى دارد و آباد است ؛ ولى شما مدّعى هستيد كه آسمان ، ويران است و كسى در آن جا نيست؟» .

  • نام منبع :
    مناظره‌های آموزنده
    سایر پدیدآورندگان :
    غیوری، سید مجتبی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 131574
صفحه از 162
پرینت  ارسال به