تاريخ : یکشنبه 1391/12/6 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27433
نيم‌نگاهي به عوامل جعل حديث

نيم‌نگاهي به عوامل جعل حديث

حجة‌الاسلام والمسلمين رفيعي، احاديث تأويلي جعلي را خطري بزرگ براي مبلغان ديني دانست و يادآور گرديد: جاعلان احاديث، در تأويل آيات قرآن، احاديث زيادي را نقل کردند که متأسفانه برخي از آن‌ها نيز مورد استفاده برخي مبلغان قرار مي‌گيرد.

به گزارش پایگاه حدیث نت به نقل از مرکز خبر حوزه، حجة‌الاسلام والمسلمين رفيعي، در سلسله نشست‌هاي تخصصي گفتمان عقايد و انديشه‌ها با عنوان «اسباب و عوامل جعل حديث» که در مدرسه فيضيه قم برگزار شد، با اشاره به عوامل جعل حديث، اظهار کرد: منع نگارش حديث، يکي از عوامل مهم جعل حديث بود که به مدت يک قرن ادامه داشت و در سال ۹۹ هجری‌قمری به‌دست عمربن عبدالعزيز رفع ممنوعیت شد.
وي اعتقاد به عدالت همه صحابه پیامبر ولو استفاده از این جایگاه توسط آنان را منفذ دیگری برای جعل حدیث دانست و افزود: وقتي صحابه را عادل دانستند و گفته‌هاي آن‌ها را حجت دانستند، به شکل طبيعي تعدادي از احاديث نيز از طرف صحابه جعل گرديد و وارد متون روایی شد.
حجة‌الاسلام والمسلمين رفيعي، نقل به معناي احاديث را راه دیگر ورود احادیث جعلی عنون نمود و خاطرنشان کرد: نقل به معناي حديث، عامل ديگر از بين رفتن اصل محتوايي بود.
برخي از ناقلان احاديث، با نقل به معناي احاديث، باعث مي‌شدند تا مراد معصومين علیهم‌السلام از آن احاديث تحريف گردد.
اين کارشناس علوم حديث، با طرح اين سئوال که آيا جعل احاديث از زمان پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شروع شد، بيان کرد: اهل‌سنت، اصرار زيادي دارند که در زمان پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و خلفاي راشدين جعل احاديث وجود نداشت، اما بايد اذعان کرد که طبق ادله بسيار زيادی، جعل احاديث در زمان پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شروع شده است و بعد از پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نيز شدت گرفت.
وي، با بيان اين‌که جعل احاديث در بين اهل‌سنت شيوع بيشتري داشت، عنوان نمود: ائمه معصومين عليهم‌السلام، عاملي بودند که با راهنمايي‌هاي خود باعث کم‌رنگ شدن جعل احاديث در بين شيعيان شدند.
حجة‌الاسلام والمسلمين رفيعي با اشاره به انگيزه‌هاي سياسي در جعل احاديث، بيان کرد: احاديثي که در مورد مدح معاويه وارد شده، به خاطر انگيزه‌هاي سياسي بود و در مقابل احاديث معتبر در فضيلت حضرت علی علیه‌السلام، جعل شده‌ بودند.
وي، احاديث تأويلي جعلي را خطري بزرگ براي مبلغان ديني دانست و يادآور گرديد: جاعلان احاديث، در تأويل آيات قرآن، احاديث زيادي را نقل کردند که متأسفانه برخي از آن‌ها نيز مورد استفاده برخي مبلغان قرار مي‌گيرد.
حجة‌الاسلام والمسلمين رفيعي، دسيسه‌هاي ملحدان و اسرائيليات را از عوامل جعل احاديث برشمرد و تأکيد کرد: برخي از انديشه‌هاي دشمنان اسلام، مانند مسحيت و يهوديت، در قالب احاديث به فرهنگ اسلامي به خصوص فرهنگ اهل‌سنت راه يافته است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :