303
خاطره‌های آموزنده

5 / 5

آموزه‌هایی از عارف کامل ملا حسینقلی هدانی۱

ارتباط شیخ مرتضی انصاری با مرحوم سیدعلی شوشتری۲

مرحوم آخوند ملاعلی معصومی همدانی نقل فرمود که: آخوند ملا حسینقلی همدانی از همدان به نجف می‌رود و در درس شیخ مرتضی انصاری شرکت می‌کند. وی می‌بیند که شیخ هر هفته در زمان معیّنی به منزل آقا سیدعلی شوشتری می‌رود.
در یکی از همین اوقات که شیخ انصاری در منزل آقا سیدعلی بوده، ملا حسینقلی از روی کنجکاوی به در منزل آقا سیدعلی رفته و به خادم او می‌گوید: می‌خواهم خدمت آقا رسیده و استخاره‌ای طلب کنم.
خادم رفته و به آقا می‌گوید و ایشان می‌فرماید: بگو بیایند داخل.
وی وارد منزل شده، می‌بیند آقا سیدعلی دارد شیخ انصاری را موعظه می‌کند و شیخ، متّعظ۳ است. با دیدن این حالت، انقلابی درونی به وی دست می‌دهد.
شیخ که تشریف می‌برد، مرحوم آقا سیدعلی وی را بدرقه کرده و برمی‌گردد. آخوند از ایشان خواهش می‌کند که در جلسه وعظ شرکت کند.
آقا سیدعلی می‌گوید: آقا رئیس هستند و غیر از این ساعت وقت ندارند؛ ولی شما هر ساعتی بیایید مسئله‌ای نیست.
بعد که به مرحوم سید متصل می‌شود، می‌بیند که وی اصحابی دارد و پس از آن ایشان جزو اصحاب سید می‌شود.

1.. گفتنی است که این خاطرات را نگارنده از حضرت آیة الله حاج سید موسی شبیری زنجانی شنیدم، ولی متن فعلی برگرفته از مقاله‌ای است با عنوان «دیدار دوست، جلوه‌هایی از حیات عارف کامل مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی» که توسط فرزند ایشان آقای سید علی شبیری تنظیم گردیده و با این جملات آغاز شده: «مقالۀ حاضر چند برگ از زندگانی عارف کامل مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی می‌باشد. این مجموعه، مطالبی است مستند که این‌جانب شفاهی و به صورت پراکنده از والد گرامی حضرت آیة الله حاج سید موسی شبیری زنجانی در مجالس مختلف استفاده نموده و آن را بدین صورت تنظیم نموده‌ام.

2.. مرحوم آیة الله آقا سید علی شوشتری شاگرد شیخ انصاری و مربی اخلاق وی بوده است. شیخ انصاری به شاگردان خود توصیه کرده بود که پس از مرگش در درس وی حاضر شوند.

3.. مُتَّعِظ: پذیرای پند؛ پندگیرنده.


خاطره‌های آموزنده
302
  • نام منبع :
    خاطره‌های آموزنده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 326230
صفحه از 371
پرینت  ارسال به