321
خاطره‌های آموزنده

تلمّذ آقایان مطهری، منتظری و مشکینی نزد آیة الله بهاءالدینی

در پاسخ سؤال این‌جانب راجع به تلمّذ آقایان مطهری، منتظری و مشکینی نزد ایشان فرمودند: آقایان مطهری و منتظری نزد من رسائل و مکاسب خواندند و آقای مشکینی پیش من قوانین خوانده است.

ارتباط علمی آیة الله بهاءالدینی و امام خمینی

در پاسخ این‌جانب در رابطه با ارتباط علمی با امام خمینی _ رضوان الله تعالی علیه_ فرمود: هنگامی که امام درس رسائل و مکاسب می‌گفت من هم همین درس‌ها را تدریس می‌کردم. مواردی با ایشان بحث پیش می‌آمد؛ اما من درس ایشان نرفته‌ام.

علت رها کردن تدریس در حوزه

در پاسخ سؤال این‌جانب که چرا تدریس در حوزه را رها کردید؟ فرمود: دیدم طلبه‌ها خیلی جاهل‌اند. برخی از آن‌ها، از عوام‌ هم جاهل‌ترند. ملاحظه کردم که هدف آنان از درس خواندن مسائل اقتصادی خودشان است و من کاری برای آنان نمی‌توانم انجام دهم، البته یک مقدار هم حق دارند چون اداره نمی‌شوند... .

ماجرای حسین خاله

راجع به حسین خاله۱ شکسته‌بند فرمود: شاید صد بار او را دیده‌ام، در گذرِ جَدّا بود. او کارش در شکسته‌بندی غیرعادی بود.

1.. حاج حسین الماسی، معروف به «حسینِ خاله»، از پهلوان‌های قم و جامع صفات جوان‌مردی بود که زیر گذر جدّا، مغازۀ بقّالی داشت و در مغازه‌اش و در مطبّ دکتر بنی‌فاطمی، شکسته‌بندی می‌کرد و برای شکسته‌بندی _ که در آن، مهارت فوق العاده داشت _ ، دست‌مزدی طلب نمی‌کرد. از ایمان و اخلاص و درستکاری و مردم‌دوستی‌اش، حکایات فراوانی بر سر زبان‌هاست. وی فرزند نداشت و در سوم رمضان ۱۳۹۸ ق (۱۷/۵/۱۳۵۷ش)، در آستانۀ پیروزیِ انقلاب، درگذشت و پیکرش در جوار امام‌زاده احمد بن قاسم، دفن گردید.


خاطره‌های آموزنده
320

ناراحت نشدن محدّث قمی از تمسخر اوباش

فرمودند: محدّث قمی وقتی که خسته می‌شد می‌آمد در پارکی که فعلاً مدرسه حجتیه شده قدم می‌زد، اراذل و اوباش او را مسخره می‌کردند، اما او هیچ ناراحت نمی‌شد.

نظر آیة الله بهاءالدینی درباره مسجد جمکران

در پاسخ این‌جانب که نظر شما درباره مسجد جمکران چیست، فرمود: چیزی که من خود دیده‌ام این است که قریب ده‌ بار در مُحاذات۱ آن، حال من تغییر کرده و ناراحتی‌ها برطرف شده است.

1.. محاذات: رو به رو.

  • نام منبع :
    خاطره‌های آموزنده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 326246
صفحه از 371
پرینت  ارسال به