323
خاطره‌های آموزنده

تاریخ تولد آیة الله بهاءالدینی

در دیدار یاد شده تاریخ تولد ایشان را پرسیدم. فرمود: متولد ذی حجّه 1327 قمری هستم.۱

1.. ایشان در ۱۳۷۶ ش (۱۴۱۸ ق) در گذشت.


خاطره‌های آموزنده
322

برخورد تند امام خمینی با اهانت کننده به مؤسس حوزه

امام در مدرسه فیضیه در حجره آقای ابن الشیخ بود. یک روز آمدم بیرون دیدم فردی را می‌زند. چنان با کشیده به پیشانی او زد که عینک فلزی او چهار تکه شد. او وابسته به تولیت بود و علت برخورد امام با او اهانت او به حاج شیخ عبدالکریم یا به روحانیت بود.

نماز باران آیة الله خوانساری

در مورد نماز استسقایی که آیة الله سید محمد تقی خوانساری [در سال 132۴ش] در قم خوانده و باران باریده بود، پرسیدم.
فرمود: در نماز دوم که باران بارید، من نبودم. برای اجرای صیغه عقد ازدواجی رفته بودم. ولی از مسلّمات است. عدّه‌ای از علما به ایشان گفته بودند شاید خداوند متعال مصلحت نداند. در این صورت چه خواهد شد؟
ولی با این وصف، ایشان نماز را خواند و بارانی شدید و به مقداری زیاد بارید.
قبل از ایشان حدود یک صد سال قبل نیز یکی از علما۱ در قم نماز استقا خوانده بود که با هر تکبیر، مقداری باران و بعد از تکبیرات، باران مفصّلی آمده بود.

دعا و نصیحت

در تاریخ 24/6/1373 همراه فرزندم سعید _ که تقریباً شانزده سال داشت _ خدمت آیة الله بهاءالدینی رسیدم و از ایشان خواستم برایم دعا کند. فرمود: خداوند عاقبت شما را به خیر ختم کند!۲عرض کردم اعصابم ناراحت است، دست روی قلبم بگذارید و دعا کنید. ایشان دست روی قلبم گذاشت و پس از ذکر صلوات فرمود: «بسم الله الرحمن الرحیم».
از ایشان تقاضا کردم سعید را موعظه کنند، قدری درباره اهمیت نماز برایش صحبت کرد و در ادامه فرمود: کسی که نماز می‌خواند دروغ نمی‌گوید، تهمت نمی‌زند و همچنین سایر کارهای ناشایسته را انجام نمی‌دهد.

1.. مقصود، آیة الله آخوند ملّا محمّد صادق قمی (م ۱۲۹۸ ق) است که مدرسۀ وی در محلّۀ الوندیه (خیابان عمّار یاسر فعلی، مقابل مسجد اهل بیت)، مشهور است. در بارۀ نماز باران وی، ر.ک: تحفة الفاطمییّن: ج۲، ص۸۹؛ تاریخ قم یا مختار البلاد: ص۲۷۴؛ اختران قم: ص۲۰.

2.. در تاریخ ۱۲/۲/۱۳۷۱ نیز که در بیمارستان شهید رجایی به عیادت آن مرد الهی رفته بودم، ایشان دعاهایی فرمود که سابقه نداشت، از جمله: خداوند خستگی شما را با ظهور حضرت (عج) برای شما رفع کند.

  • نام منبع :
    خاطره‌های آموزنده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 326228
صفحه از 371
پرینت  ارسال به