تاريخ : شنبه 1391/12/19 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27494
مروری بر كتاب 15 جلدی «الكافی»

مروری بر كتاب 15 جلدی «الكافی»

كتاب «الكافی»، در 15 جلد، برگزيده يازدهمين همايش كتاب سال حوزه، حاصل تلاش جمعی از محققان گروه احيا و تصحيح پژوهشكده علوم و معارف حديث، از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحديث تجديد چاپ شده است.

كتاب «الكافی»، در 15 جلد، برگزيده يازدهمين همايش كتاب سال حوزه، حاصل تلاش جمعی از محققان گروه احيا و تصحيح پژوهشكده علوم و معارف حديث، از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحديث تجديد چاپ شده است.
به گزارش پایگاه حدیث نت، جايگاه رفيع الكافی و محورى‌بودن احاديث اين كتاب در استنباط احكام و فقدان متنى صحيح و استوار و فنى با رعايت جديدترين شيوه‏‌هاى تحقيق از يك سو و وجود زمينه‏‌هاى فراوان براى تحقيق همه‌جانبه الكافی و رفع مشكلات سندى و متنى آن و نياز مبرم حديث ‏پژوهان به نتيجه اينگونه تحقيقات از سوی ديگر، پژوهشكده علوم و معارف حديث را بر آن داشت تا به بازنگرى، تصحيح و تحقيق ديگربارۀ اين اثر گرانسنگ اقدام كند.
تصحيح جديد كتاب «الكافی» در يازدهمين همايش كتاب سال حوزه كه 8 بهمن‌ماه سال گذشته در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد توانست در بخش علوم حديث به‌عنوان آثار برگزيده معرفی شود.
هدف‌هايی كه در اين تصحيح دنبال شده است عبارتند از: عرضه صحيح‌‏ترين و مستندترين متن الكافی و نزديك‌‌ترين آن به «ما صدر عن قلم الكلينی»؛ تحقيق همه‌جانبه در اسناد الكافی و رفع اشكالات مربوط به تصحيف و تحريف در اسناد، و حل مشكلات ساختارى اسناد الكافی؛ مشابه‏‌يابى و جست‌وجوى احاديث الكافی در ساير مصادر مهم روایى و اشاره به چگونگى متن و سند آنها؛ رفع اجمال و ابهام از برخى از كلمات، جملات و احاديث الكافی. اين پژوهش مجموعاً در ده مرحله شكل گرفته است: شناسايی نسخه‌های خطی و اولويت‌‌بندی آنها؛ مقابله با هشت تا دوازده نسخه خطی؛ تخريجات(مشابه‌‌يابی و جست‌وجوی احاديث الكافی در ساير مصادر روايی مهم شيعه و مقابله با آنها، تصحيح و تحقيق اَسناد الكافی؛ تصحيح و استوارسازی متن روايات الكافی؛ ترجمه لغات، شرح‌های توضيحی و رفع اجمال از متن؛ تنزيل هامش(يكسان‌سازی پانوشت‌ها)؛ اعراب‌گذاری كامل روايات الكافی؛ ويرايش و نشانه‌گذاری روايات الكافی؛ كنترل نهايی.
كتاب شريف «الكافی»، تأليف ثقة‌الاسلام محمد بن يعقوب كلينی، مهم‌ترين و برترين اثر مكتوب شيعه به‌شمار می‌رود. اين كتاب كه حاوی احاديث پيامبر(ص) و اهل بيت در عرصه‌های مختلف دينی است به جهت ويژگی‌های منحصر به فرد، محور شكل‌گيری و توليد بخش وسيعی از ادبيات مكتوب شيعه بوده و در طول تاريخ مورد اهتمام عالمان شيعه قرار گرفته و شرح‌ها و تعليقات و ترجمه‌های فراوان برای آن و درباره آن، عرضه شده است.
ثقة‌الاسلام كلينی مؤلف اين كتاب ارزشمند، در عصر امام حسن عسكری(ع) متولد شد، و با چهار سفير و نماينده خاص امام زمان(عج) كه در طول غيبت كوتاه آن حضرت، رابط بين شيعيان و امام زمان بودند هم عصر بود. با اينكه آن چهار تن، از فقها و محدثان بزرگ شيعه بودند و شيعيان آنها را به جلالت قدر می‌شناختند، ولی كلينی مشهورترين شخصيت عالی مقامی بود كه در آن زمان، ميان شيعه و سنی با احترام می‌زيست و به‌صورت آشكار به ترويج مذهب حق و نشر معارف و فضايل اهل بيت(ع) همت می‌گماشت.
ثقة‌الاسلام كلينی اين محدث عظيم‌الشأن پيشين كه در دنيای آن روز چشم و چراغ شيعه و سند افتخار دانشمندان بغداد، اعم از خاصه و عامه بود پس از آن همه رنج و كوشش و تأليف و تصنيف و رواج و رونق مكتب خردپسند اهل بيت عصمت و طهارت(ع)، سرانجام در سال 328 يا 329 كه مصادف با مبدأ غيبت كبری امام زمان(عج) بود در همان شهر بغداد چشم از جهان فروبست و مرغ روح بلندپروازش به آشيان جنان پرواز كرد. آرامگاهش امروز در ناحيه شرقی نهر دجله، كنار جسر (پل) قديم بغداد، معروف و زيارتگاه مسلمانان است. (تولد كلينی شناخته نشده است.)
گفتنی است، كتاب شريف «الكافی»، در 15 جلد با تيراژ 1000 دوره و بهای 130 هزار تومان، با تلاش جمعی از محققان گروه احيا و تصحيح پژوهشكده علوم و معارف حديث با مديريت حجت‌الاسلام محمدحسين درايتی به چاپ دوم رسيد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :