تاريخ : سه شنبه 1392/7/9 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28241
تصویب طرح کلان « اخلاق ازدواج» با رویکرد حدیث محور

تصویب طرح کلان « اخلاق ازدواج» با رویکرد حدیث محور

پژوهشگر پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی، هدف از تصویب این طرح را بررسی آسیب های اخلاقی با رویکرد مسأله پژوهی و حدیث محوری عنوان کرد و گفت: این پژوهش در راستای تشکیل سبک زندگی اسلامی قدم برمی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عمادی در گفتگو با پایگاه حدیث نت، به تشریح فعالیت های جاری گروه پژوهشی اخلاق عملی و کاربردی پرداخت و گفت: گروه اخلاق کاربردی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی، یکی از گروه های پژوهشی فعال در زمینه اخلاق عملی و حرفه ای است که از سال 1389 در پژوهشگاه قرآن و حدیث فعالیت دارد.


دبیر گروه اخلاق عملی و کاربردی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی اظهار داشت: هدف این گروه، استخراج و تبیین راهکارهای عملیاتی اخلاق از قرآن و حدیث، استنباط احکام اخلاقی درخصوص مسأله ها و چالش های جدید، و به طور کلی ارائه آموزه های اخلاقی اسلام در موقعیت ها و حرفه های گوناگون است.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر، طرح های پژوهشی در دو کارگروه « اخلاق خانواده » و « اخلاق کار» دنبال می شود که در این راستا طرح « وجدان کاری » و طرح « اخلاق وکالت » در کارگروه اخلاق کار جریان دارد.
حجت الاسلام و المسلمین عمادی بیان داشت: در کارگروه اخلاق خانواده نیز کلان طرح «اخلاق ازدواج» پس از اتمام طرح «نقشه جامع اخلاق خانواده» در دستورکار قرار گرفته است
وی با اشاره به ضرورت تصویب این طرح تصریح کرد: تمدن سازی اسلامی-ایرانی که در قالب بحث های سبک زندگی در همه مجامع به نوعی مطرح شده است، در خانواده نقش بسیار مهم و غیرقابل انکاری دارد. در حال حاضر نیز در تشکیل خانواده و تحکیم خانواده، معضلاتی وجود دارد که باید علاوه بر آموزش های روان شناختی ، با استفاده از الگوها و قواعد اخلاقی برای آن راه حلی داده شود.
لذا تلاش گروه بر این است که این چالش ها و آسیب های اخلاقی را با رویکرد مسأله پژوهی و حدیث محوری بررسی کرده و در راستای تشکیل سبک زندگی اسلامی قدم بردارد. که در گام اول، بررسی و حل مسأله های اخلاقی ازدواج را در قالب طرح اخلاق ازدواج- به عنوان موضوع پایه ای-، به محققان خود سپرده است. لازم به ذکر است که مقاله «شاخص های همسانی اخلاقی در ازدواج» اولین تحقیق این کلان طرح بود که به اتمام رسید و در همایش حدیث رضوی تقدیر و تجلیل شد. به همین منوال، هر کدام از مسأله های این طرح که به عنوان سؤال های این پژوهش، ذکر شده است، ابتدا به صورت مقاله علمی عرضه خواهد شد و در انتها به عنوان فصل یا بخشی از کتاب، منتشر می شود.
دبیر گروه اخلاق عملی و کاربردی افزود: از دیگر فعالیت های این گروه، نقد و بررسی کتاب « استباط حکم اخلاقی از سیره معصوم؛ دشواری های نظری و ملاحظات روش شناختی نوشته استاد ارجمند جناب آقای عالم زاده نوری است که انشاءالله به زودی انجام خواهد شد.
وی در پایان، ابراز امیدواری کرد با همکاری پژوهشگران و سازمان های همسو و جلب تحقیقات دانشجویی، گام های مؤثرتری در ترویج اخلاق در جامعه برداشته شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :