تاريخ : پنج شنبه 1392/9/28 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28513
نشست علمی معناشناسی و متون دینی برگزار شد

نشست علمی معناشناسی و متون دینی برگزار شد

نشست علمی معناشناسی و متون دینی در دانشگاه علامه طباطبایی (ره) با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر قائمی نیا مدیر گروه «مبانی معرفتی علم کلام» پژوهشکده کلام اهل بیت (علیهم السلام) و دکتر کورش صفوی عضو هیئت علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، در این نشست که اعضای گروه مبانی معرفتی دانش کلام و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث پردیس تهران و دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در آن حضور داشتند، در خصوص راه¬کارهای دانش معناشناسی در فهم کلام الهی بحث و بررسی صورت گرفت. ابتدا دکتر صفوی درباره کلیات، اصول و مبانی معناشناسی توضیحاتی ارائه کرد.
در ادامه دکتر قائمی¬نیا در مورد ضرورت و چگونگی تعامل مباحث معناشناسی و مطالعات دینی مباحثی را ارائه کرد. وی در این باره به نظام¬مند بودن مباحث معناشناسی جدید به عنوان ویژگی مهم آن اشاره کرد که می¬تواند در مطالعات سنتی تأثیر شگرفی بگذارد.
دکتر قائمی¬نیا از معناشناسی به عنوان جریانی که همواره با متون مقدس ارتباط تنگاتنگی در طول حیات خود داشته یاد کرد که می¬تواند در مقابل هرمنوتیک فلسفی پاسخ¬های دقیق و صریحی ارائه دهد.
سپس دکتر صفوی زبان را به دو جنبه زبان خودکار و زبان تخصصی تقسیم کرد و برای معناشناسی در قسم دوم به لزوم بهره¬مندی جامع از دو تخصص معناشناسی و قرآنی و روایی تأکید کرد.
وی اشاره کرد که زبان¬شناسان کشور جایی که قصد دارند به متون تخصصی بپردازند ابزار لازم را در اختیار دارند اما متأسفانه زبان¬شناسانی که بخواهند در متون قدسی به صورت تخصصی کار کنند انگشت¬ شمارند.
در نهایت دکتر قائمی¬نیا نمونه¬هایی از تأثیر و نتایج بدیع قواعد معناشناسی در آیات و روایات عرضه کرد.
در پایان دکتر قائمی¬نیا و دکتر صفوی بر ارتباط بیشتر میان پژوهشکده کلام اهل بیت (علیهم السلام) و گروه زبان¬شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کردند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :