تاريخ : دوشنبه 1392/12/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 29851
تدوین دایره المعارف تفسیر امامیه در پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع)

تدوین دایره المعارف تفسیر امامیه در پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع)

حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) در معرفی این پژوهشکده اظهار داشت: این پژوهشکده بر اساس این دیدگاه که قرآن و حدیث با یکدیگر پیوسته هستند 22 ماه قبل تأسیس شده است و در قالب سه گروه دیدگاه اهل بیت(ع) را نسبت به قرآن استخراج و عرضه می دارد.

وی افزود: گروه تفسیر روایی که در دو عرصه تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی فعالیت می کند. در تفسیر ترتیبی، تفسیر سوره «حمد» به پایان رسیده و یک جلد از آن آماده سازی و منتشر خواهد شد. در تفسیر موضوعی دو اقدام صورت گرفته است. یکی کرائم القرآن که تمام آیات درباره اهل بیت(ع) که بیش از ۴۰ آیه جمع آوری شده که طبق بسیاری از منابع شیعه و اهل سنت، ناظر مستقیم به شان و منزلت اهل بیت(ع)است.
رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) در ادامه افزود: یکی از آثار این مجموعه، کتاب معرفت شناسی قرآنی است که به معرفت، منابع، روش و موانع شناخت از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع) پرداخته و به زودی در دو جلد منتشر می¬شود.
حجت الاسلام و المسلمین مسعودی ابراز داشت: یکی دیگر از گروه¬های این پژوهشکده، گروه احیاء و بازسازی است که با بررسی تفاسیر شخصیت¬های مختلف مانند تفسیر ابان بن تغلب، ابوجارود و غیره از لابلای روایات تفسیری آنها یا در کتاب های کافی و کتاب های دیگر، جمع آوری و بازسازی می¬شود تا به عنوان پیشینه تفسیر روایی شیعه در قالب کتاب عرضه و منتشر شود.
وی گفت: گروه دانش¬های پیرامونی علوم قرآنی که به بررسی این دانش از دیدگاه اهل بیت(ع)می¬پردازد. کتاب شناخت نامه قرآن نوشته آیت الله ری شهری نیز مرتبط با این دانش منتشر شده است.
ایشان در ادامه اظهار داشتک مجله تفسیر اهل بیت(ع) از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده است که شماره ۲ این نشریه در فروردین ۹۳ منتشر خواهد شد. همچنین درصدد هستیم در خصوص تفسیر روایی، مبانی، موانع، روش و آسیب شناسی آن، متون پژوهشی و درسی برای دانشجویان ارائه کنیم و نیز شناسایی مفسران بزرگ امامیه در قالب حوزه های مکه، مدینه، عراق و ... در دستور کار است تا به صورت یک مدرسه تفسیری گردآوری و در قالب یک دایره المعارف تفسیر امامیه منتشر و عرضه شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :