مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : صحیفه سجادیه
محل نشر : تهران
ناشر : سروش
نوبت چاپ : چهارم
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 378
قطع : وزیری
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

صحیفه سجادیه

این صحیفه، نیایش های امام سجاد(ع) است که در رابطه با برخی از امور از ناحیه آن حضرت تلاوت شده است.

این صحیفه، نیایش های امام سجاد(ع) است که در رابطه با برخی از امور از ناحیه آن حضرت تلاوت شده است. فرزندان آن امام، امام محمد باقر، و زید بن علی، مجموعه ای از دعاهایی را که پدرشان در اوقات مختلف می خوانده و یا سفارش به خواندن آنها می نموده، نقل کرده اند که جمع آوری شده و عنوان «صحیفه سجادیه» به خود گرفته است.

در این اثر گرانسنگ ۵۴ نیایش از امام سجاد(ع) نقل شده که هر یک از دعاها در مناسبت های خاصی بیان شده و مضمون آنها در ارتباط با همان موضوع است. در این مجموعه بسیاری از معارف الاهی در قالب دعا بیان شده و با توجه به اینکه از سوی امام معصوم گفته شده، اهمیت ویژه ای به این اثر بخشیده است.

حمد و ثنای الاهی درود بر رسول خاتم و دیگر پیامبران و فرشتگان مقرب و حاملان عرش، التجا به خداوند، اشتیاق به مغفرت الاهی، طلب توبه و بخشش از خداوند و تقاضای اخلاق ستوده و باران هنگام خشکسالی و از بین بردن غم و اندوه، و قدرت بر ادای بدهی، از جمله مضامین و عنوان های این دعاهاست.

دعا در حق پدر و مادر، فرزندان و مرزبانان، و هنگام سختی ها و تنگی روزی، وقت دیدن دنیا داران، رسیدن خبر مرگ کسی و یا یاد مرگ، هنگام ختم قرآن، دیدن هلال ماه، و دور ساختن مکر و قهر دشمنان، عنوان های دیگری هستند که امام(ع) در باره آنها از خداوند استمداد طلبیده است.

تا کنون به دلیل اهمیت صحیفه سجادیه، ترجمه ها، شرح ها و تعلیقه های فراوانی برای آن نوشته شده است که از جمله آنها، این ترجمه است که ترجمه ای روان، ادیبانه و به دور از هرگونه حشو و زواید است.