تاريخ : پنج شنبه 1393/3/22 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30314
دانشنامه امام مهدی(عج) به نایب حضرت اهدا شد

دانشنامه امام مهدی(عج) به نایب حضرت اهدا شد

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث درباره جزئیات بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه تولیدات علمی و پژوهشی مؤسسه دارالحدیث گفت: حضرت آقا به برخی کتاب‌ها نظیر کتب رجالی عنایت ویژه‌ای داشتند، حتی اگر آن کتاب کمی دورتر از مسیر بازدید ایشان بود.

پایگاه حدیث نت به نقل از خبرگزاری فارس ـ حجت الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره بازدید امروز رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه مجموعه تولیدات علمی و پژوهشی مؤسسه دارالحدیث نکاتی را مطرح کرد.

* پژوهشگاه قرآن و حدیث دو دهه پیش توسط رهبری افتتاح شد

وی ابتدا درباره مؤسسه دارالحدیث قم گفت: این مؤسسه از دو مجموعه دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشگاه قرآن و حدیث تشکیل شده که قدمت پژوهشگاه بیش از ۲۰ سال است اما افتتاح رسمی آن در سال ۷۴ با پیام مقام معظم رهبری همراه بود.

غلامعلی ادامه داد: در این مدت ما ابتدا مرکز پژوهشی داشتیم که از دل آن دانشکده علوم حدیث شهرری در سال ۱۳۷۸ بیرون آمد؛ هم اکنون این دانشکده به دانشگاه قرآن و حدیث تبدیل شده و مرکز پژوهشی نیز به پژوهشگاه ارتقاء یافته است که ۴ پژوهشکده علوم و معارف حدیث، اخلاق و علوم رفتاری، تفسیر اهل بیت(ع) و کلام اهل بیت(ع) را شامل می‌شود.

* اهدای دانشنامه امیرالمؤمنین(ع) به رهبر انقلاب در سال ۷۹

استاد دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: رهبر معظم انقلاب امروز ابتدا از پژوهشکده علوم و معارف حدیث بازدید کردند، این پژوهشکده زیر نظر آیت‌الله ری‌شهری با اهتمام حجت‌الاسلام سید محمدکاظم طباطبایی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: آیت‌الله ری‌شهری در این دیدار تعبیر لطیفی داشت و گفت «در آستانه میلاد امام زمان(عج)، دانشنامه امام مهدی(ع) به نائب آن حضرت اهدا شد». البته ما قبلاً هم دانشنامه‌ای را به حضرت آقا تقدیم کرده بودیم که این اتفاق در سال مزین به نام امیر‌المومنین(ع) رخ داد و دانشنامه امام علی(ع) به ایشان اهدا شد.

* دانشنامه‌ای با احادیث معتبر درباره حضرت مهدی(عج)

غلامعلی سپس به تشریح ویژگی‌های دانشنامه امام مهدی(عج) پرداخت و گفت: این دانشنامه ۱۰ جلد است و بر پایه آیات و روایات تنظیم شده که حدود ۱۲۰۰ صفحه تحلیل‌ها و مفاهیمی پیرامون احادیث را شامل می‌شود. به این صورت که اگر میان احادیث اختلافی بوده، تحلیل ارائه شده یا اگر فهم آن حدیث دشوار بوده، باز تحلیل ارائه شده است.

وی با ذکر یک مثال ادامه داد: مثلاً احادیثی که می‌گوید تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت باطل است، در این تحلیل‌ها رفع شبهه شده‌اند. همچنین شبهات پیرامون حضرت مهدی(عج) با تکیه بر احادیث، رفع شده است و گاهی هر تحلیل بیش از ۲۰ بار بازنویسی شده تا سرانجام زیر نظر آقای ری‌شهری تصویب شده است.

این پژوهشگر علوم حدیث افزود: نکته دیگر اینکه در دانشنامه امام مهدی(ع) احادیث اعتبارسنجی شده و احادیثی که از اعتبار بیشتری برخوردارند، منعکس شده است. در مبحث اعتبارسنجی نیز احادیث شیعی را بر مبنای اعتبار روایات اهل تشیع و احادیث سنی را بر مبنای روایی اهل تسنن اعتبارسنجی کرده‌ایم.

* آقا فرمودند مهم مسئله‌یابی و رفع نیاز است

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث درباره دیگر جزئیات بازدید رهبر معظم انقلاب به خبرنگار فارس گفت: حضرت آقا ابتدای دیدارشان از پژوهشکده علوم و معارف حدیث بود و ایشان به کارهای حدیثی علاقه خاصی نشان می‌دادند و با ابراز خرسندی فرمودند مهم نیست که این کار نقصی داشته باشد یا نه، چون کار بشر خالی از نقص نیست، مهم این است که شما احساس نیاز کردید، مسئله‌یابی را خوب انجام دادید و این خلاء را با همت خودتان پر کردید.

* علاقه حضرت آقا به کتاب‌های رجالی

وی ادامه داد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس کتاب‌های مختلف را مورد بازدید قرار دادند و جالب اینکه برخی کتاب‌ها نظیر کتب رجالی را با دقت خاصی مد نظر داشتند، حتی اگر آن کتاب کمی دورتر از مسیر بازدید ایشان بود. جالب اینکه آقا درباره مرحوم کلباسی صاحب کتاب «سماء المقال» در علم رجال فرمودند: انصافاً اصفهانی‌ها در رجال کار زیادی کرده‌اند.

* تأکید رهبر انقلاب بر پژوهش روی «صحیفه سجادیه»

غلامعلی درباره دیگر پژوهشکده‌های مورد بازدید رهبر انقلای گفت: ایشان پژوهشکده کلام را نیز مورد بازدید قرار دادند و در پژوهشکده اخلاق و علوم رفتاری از حجت‌الاسلام پسندیده درباره طرح وی با عنوان «الگوی اسلامی شادکامی» جزئیاتی جویا شدند، از جمله اینکه آیا از منابع غربی هم استفاده شده است یا خیر؟ و اینکه تأکید کردند قطعاً نکاتی در منابع اسلامی وجود دارد که غربی‌ها از آن غافل هستند.

وی ادامه داد: ایشان در بازدید از بخش دانشگاه و پایان‌نامه‌ها نیز فرمودند صحیفه سجادیه جای کار اساسی دارد و باید بتوانیم معرفت و حتی علم را از آن استخراج کنیم.

* نکته لطیف رهبر انقلاب درباره موضوع فرج

غلامعلی سپس به بخش دیگری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در ابتدای این دیدار آقای محمدحسین سبزعلی آیاتی از سوره قصص از جمله«وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» را تلاوت کرد که رهبر انقلاب درباره این آیه و آیه شریفه «وَأَوْحَیْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَلَا تَخَافِی وَلَا تَحْزَنِی إِنَّا رَادُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ»نکته لطیفی را بیان کردند.

وی افزود: ایشان فرمودند خداوند در این آیه به مادر حضرت موسی(ع) می‌گوید نترس ما او را به تو باز می‌گردانیم و دیگر اینکه ما او را جز مرسلین قرار می‌دهیم. بازگشت موسی(ع) سریع اتفاق افتاد اما رسالت او با تأخیر همراه بود. یعنی خداوند می‌خواهد بگوید بشریت به وعده اصلی اطمینان داشته باشد اگرچه با تأخیر همراه باشد. وعده انتظار نیز همین‌طور است، همین که وعده‌های کوچک تاریخ محقق می‌شود خداوند می‌خواهد بگوید وعده اصلی نیز محقق خواهد شد.

* به کار بردند تعبیر جالب «اتوبان» از سوی رهبر انقلاب

غلامعلی ادامه داد: نکته دیگری که در این دیدار بود ایشان درباره مدت حکومت حضرت مهدی(عج) و شبهات پیرامون آن فرمودند ما الان در یک کاروان هستیم که تمام ادیان الهی به حرکت کاروان بشریت و رسیدن به یک منزلگاه مطلوب که همان عدالت است اعتقاد دارند. ایشان سپس تعبیر «اتوبان» را به کار بردند و گفتند در زمان ظهور حضرت انگار یک اتوبان قرار می‌گیریم و راه خوب‌بودن برای بشریت هموار می‌شود و این نه فقط برای مسلمانان بلکه برای همه بشریت است.

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث ادامه داد: رهبر انقلاب همچنین گفتند بشر چون بشر است، پس دعوای خیر و شر در آخرالزمان هم در او وجود دارد اما چون امام زمان(عج) ظهور کرده است، زمینه خوب‌شدن در بشر پدید می‌آید و راحت‌تر می‌تواند زندگی خوب و متعالی را برگزیند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :