تاريخ : شنبه 1393/3/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30335
دهمین دکترین مهدویت به پایان رسید

دهمین دکترین مهدویت به پایان رسید

دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که همزمان با جشن های بزرگ سالروز ولادت منجی عالم بشریت حضرت امام زمان(عج) و با شعار "اخلاق و سبک زندگی زمینه ساز؛ راهبردها و راهکارها" آغاز شده بود، با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید.

به گزارشخبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابناـ دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که دیروز همزمان با جشن های بزرگ سالروز ولادت منجی عالم بشریت حضرت امام زمان(عج) و با شعار "اخلاق و سبک زندگی زمینه ساز؛ راهبردها و راهکارها" آغاز شده بود، با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید.

در این مراسم که عصر روز جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ در سالن خورشید مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور علماء، اندیشمندان، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید و شخصیت های داخلی و خارجی برگزار شد، گزارش کمیسیون ها و بیانیه پایانی قرائت گردید و شعار همایش سال آینده نیز اعلام گردید.

همچنین در این مراسم «حجت الاسلام محمدحسن اختری» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی و «سردار حسن فیروز آبادی» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

برنامه های مراسم اختتامیه با قرائت آیانی از قرآن مجید با نوای «استاد علی اکبر ملک شاهی» و اجرای «عباس سلیمی» آغاز شد.

سخنان دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اولین سخنران مراسم اختتامیه دهمین همایش دکترین مهدویت بود که با اشاره به اینکه نیمه شعبان و میلاد امام زمان(عج) عید صلح، عید مبارزه با ظلم و بیدادگری است گفت: امروز عید آن مصلح الهی است که به وعده قرآن و پیامبر خاتم(ص) باید قیام کند و بشریت را نجات دهد و عدل و داد را بگستراند. این عید، عید واقعی است؛ چرا که عید خلاصه موجودات و سفرای الهی و تحقق همه آرمان‌های پیامبر خدا است و امیدواریم خداوند به همه ما توفیق دهد در این سال به ظهور منجی مفتخر و جهان به نور ایشان منور شود.

«حجت‌الاسلام والمسلمین اختری» با اشاره به وظایف منتظران افزود: پیروان مکتب تشییع قبل و بعد از غیبت همواره در حال انتظار هستند، بنابراین منتظران مدنظر داشته باشند چه ویژگی را در خود ایجاد کنند تا به توفیق همرامی آن حضرت(عج) دست یابند، اگر ویژگی‌های همراهان امام زمان(عج) در میان منتظران محقق شود، زمینه سازی برای ظهور رخ می‌دهد، زیرا جامعه به سمت پاکی، عبودیت، تقدس و ارتباط با خداوند قرار می‌گیرد و اراده الهیه در این صورت تحقق می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام اختری با اشاره به آیات قرآن کریم درباره صفات مؤمنان و شرط تحقق ظهور بیان داشت: خداوند در قرآن وعده داده صالحان وارثان نهایی زمین خواهند بود، پس کسانی که می‌خواهند وارثان زمین باشند، باید ویژگی‌های مورد نظر را در خود ایجاد کنند و ایمان منتظران باید به حدی برسد که انسان در این مسیر شک نکند و دچار تردید نشود.

وی انجام اعمال شایسته، داشتن ایمان و باور و عمل صالح را از ویژگی‌های زمینه‌سازان ظهور دانست و ادامه داد: انسان اگر اینگونه تصور کند که تنها باید به خود فکر کرد و و به عبادات فردی مشغول شد، این فرد نمی‌تواند انتظار داشته باشد که جز زمینه‌سازان ظهور است، بنابراین در آیات قرآن در همه جا غیر از تکلیف شخصی تکلیف بر روی جامعه گذاشته شده است و خداوند در اکثر آیات به اقامه و برپاداری نماز و ذکات و امر به معروف و نهی از منکر دستور می دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تعامل فرد با جامعه برای دستیابی به شایستگی‌های یک فرد منتظر را پیش‌شرط  وارث بودن زمین خواند، گفت: یکی دیگر از وظایفی که برای مؤمنین و زمینه‌سازان در زمان غیبت اهمیت دارد و این همایش هم به این مسأله توجه دارد، مسأله علم، معرفت و امام شناسی است و جامعه‌ای که می‌خواهند زمینه‌ساز باشند، باید دانش و علم پیدا کنند و علم نه تنها علم به امامت، بلکه علم به عنوان ارزش‌های انسانی است که انسان می‌تواند با عظمت علم به همه مقامات دست یابد.

وی ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب به مسأله علم و دانش و به محور قرار دادن علم در مدیریت کشور و توجه به متخصصان عنایت دارد، برای آن است که جامعه منتظر باید جامعه‌ای دانشمند و عالم باشد و محتاج دیگران نباشد و خود باید محور باشد و دیگران به او رجوع کنند.

اختری معرفت و شناخت امام را اساسی‌ترین موضوع زمینه‌سازان برای ظهور بیان کرد و گفت: اگر امروز در جامعه ما افرادی سر بلند می‌کنند و سایر افراد را به دام بیندازنند و مسیرشان را جدا کنند، برای این است که معرفت کم است و سریع به دام می‌افتند و باید باید تلاش کنیم در میان جامعه و منتظران واقعی حضرت انتظار را به خوبی تفهیم و ویژگی‌ها  را در خود ایجاد کنیم تا زمینه ظهور تحقق یابد.

سخنرانی اندیشمند آلمانی

«پروفسور راینهارد هسه» دانشمند آلمانی دومین سخنران این مراسم بود که سخنان خود را با عنوان "همزیستی مذاهب در سایه محبت، احترام متقابل و ارزشهای اخلاقی" ارائه کرد.

قرائت بیانیه پایانی

سپس «حجت الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی» دبیر همایش دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، بیانیه پایانی این همایش را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «اخلاق و سبک زندگی زمینه ساز، راهبردها و راهکارها» با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی در طی دو روز برگزار شد.

در این همایش با مشارکت اندیشمندان حوزه علمیه و دانشگاه، پنج کمیسیون علمی تشکیل و در کنار دو کارگروه مؤسسه آینده روشن و با حضور کمیسیون انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم، کمیسیون دانشگاه عالی دفاع ملی و کمیسیون دانشگاه قم، توسعه و ترویج بیشتر موضوع همایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مقالات همایش امسال در راستای تبیین سبک زندگی مهدوی، راهکارهای ترویج فرهنگ مهدویت، آسیب‌ها و آفات پیش روی جوامع اسلامی و مسلمانان به دنبال طرح الگوها و راهکارهای اخلاقی بودند و در این راستا تلاش کردند تا به تعامل و نسبت میان اخلاق و سبک زنندگی مبتنی بر مهدویت پرداخته شود.

باید خاطرنشان کرد که امروزه متأسفانه جهان اسلامی و جوامع اسلامی با یک بحران و مشکل بزرگ با عنوان فکر تکفیری و سلفی‌گری مواجه است و مسلمانان در این زمان بیش از پیش نیازمند الگوی اخلاقی زندگی، سبک زندگی مهدوی و مدارا با یکدیگر هستند. هیچ‌گاه اتحاد جوامع اسلامی به این حد با یک بحران درونی در جهان اسلام نبوده است و تا این حد نیازمند سبک زندگی نبوی و مهدوی نبوده است.

مسلمانان امروز به دنبال شکل‌دهی به فرهنگ و تمدن اسلامی هستند تا در برابر دیگر فرهنگ‌ها، سبک زندگی اسلامی را مطرح سازند و از این رو توجه به اخلاق و سبک زندگی مهدوی زمینه‌ساز شکل‌گیری تمدن اسلامی با محوریت آموزه مهدویت خواهد بود.

سخنرانی رییس مجلس

سپس رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم درباره مولفه‌های حکومت امام مهدی(عج) و رابطه آن با مفهوم عدالت سخنرانی کرد.

«دکتر علی لاریجانی» اظهار کرد: به دلیل ارتباطات زیاد آشفتگی در زمینه اخلاق و تربیت ایجاد شده است. سبک زندگی از عوامل مختلف در یک جامعه شکل می گیرد و شرایط فرهنگی، شرایط کنونی و شرایط بین المللی، باورهای دینی و ... در شکل گیری سبک زندگی موثر است. برای جامعه ما که آرمان مهدوی دارد، مولفه باورهای مذهبی در شکل گیری سبک زندگی موثر است.

وی ادامه داد: برای پیروان اهل بیت(ع)، مهم این است که مولفه های این موضوع را بشناسیم وبه سمت آن حرکت کنیم. آنچه در روایات آمده است بر چند نکته تاکید دارد که نخستین مورد آن عدالت است و در فلسفه ارسال رسل این نکته کلیدی را می بینیم و هدف مهم امام زمان(عج) ایجاد عدالت در جامعه است و اهمیت این موضوع در مکتب ایشان کاملا برجسته است.

لاریجانی عنوان کرد: رکن دوم، منزه کردن دین از پیرایه ها است که در مسیر مسلمانان پیرایه هایی در دینداری مسلمانان ایجاد می شود. محی الدین نیز اشاره دارد که وقتی امام زمان(عج) ظهور می کند، گویا دین جدیدی در اسلام بنا شده است. رکن سوم تکامل اخلاقی و معنوی در جهان است و در زمان قیام آن حضرت، اخلاق به تکامل خود نائل می شود.

وی گفت: رکن چهارم، به بلوغ رسیدن حرکت های علمی جامعه است و به همه مردم حکمت وعلم آموخته می شود و حتی زنان در خانه با قرآن و سنت، قضاوت می کنند. رکن پنجم حرکت گسترده در آبادانی برای بشر است و ذخایر و گنج های زمین در زمان قیامت ظاهر می شود. رکن ششم امنیت جهانی است که حتی باعث می شود که حیوانات هم در کنار هم با آرامش زندگی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایکنا، رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا این ویژگی ها در ذیل عدالت قرار می گیرند یا در موازی آن است؟ تعاریف مختلفی از عدالت ارائه شده است و برخی آن را مساوی چیزی دانستند، نهادن هر چیز در جای خود، ملازمت با راه میانه، برقراری مساوات در کارها از دیگر تعاریف اندیشمندان درباره عدالت است که از زمان های قدیم بزرگان و فیلسوفان به آن پرداختند.

وی افزود: فارابی، ملاصدرا، سیدقطب، شهید مطهری و ... نیز در باب عدالت صحبت مبسوطی دارد و عدالت را به شاخه های مختلف تقسیم می کنند. بیشترین متفکرین معاصر در حوزه عدالت اجتماعی و اقتصادی صحبت کردند و دلیل آن این است که مشرب لیبرال در رقابت های شدید نیازمند تبصره هایی بود. آن عدالتی که اسلام از آن سخن می گوید به هیچ عنوان در آثار فیلسوفان غربی وجود ندارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مکتب مهدوی می توان تمامی اقسام عدالت را در ذیل یک تعریف گنجاند. در یک نگاه کلی می بینیم که در آن زمان استعدادها در آبادانی، علم، اخلاق و ... به کمال خود می رسد. فطرت انسان دارای استعدادهای مختلفی است و قبل از زندگی اجتماعی نیز این استعدادها را دارد و فطری هستند. انسان موجودی چند ارزشی است و انسان در این دوره تمامی استعدادهای خود را نمایان می کند.

وی بیان کرد: کشورهایی که دغدغه آزادی در سوریه داشتند، خود هنوز یک مجلس آزادانه برای اعمال نظر مردم ندارند و مشخص است که این ها از جای دیگر سرچشمه می گیرد و بهانه می آوردند که اگر انتخاب آزادانه باشد در سوریه حرکت های تندرو دیگر تمام می شود. اما در عراق که مردم آزادانه انتخابات دارند باز هم افراطی گری وجود دارد بنابراین مبارزه با افراطی گری و تروریسم بهانه برای این کشورها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از دلایل دروغ دیگر استکبار، حمایت از منافقین است که دست آنها به خون ملت ایران آغشته است و حتی در روزهای اخیر از گروه داعش نیز حمایت کردند و معلوم شد تمامی اینها بهانه بود. در دوره قیام امام زمان(ع) تمام آن کج فهمی‌ها و انحرافات از بین می رود و استعدادهای معنوی به غایت خود می رسد.

وی تصریح کرد: حکومت اسلامی همان فعلیت در انسان‌ها است و عدالت یک ویژگی عام می شود که سایر کمالات را در خود دارد. این بسیار متفاوت از محورهای مکاتب دیگر است که آزادی را محور قرار می دهند. در حکومت امام زمان(ع)، استعدادها به صورت متوازن رشد می کنند و عدالت عنصر کمال آن می شود.

لاریجانی اظهار کرد: عدالت در خانواده نیز یعنی فرصتی مهیا می شود که به صورت متوازن زمینه رشد خانواده فراهم شود. به نظر می رسد اگر چنین تعریفی از عدالت مهدوی را در بر بگیرد، تمامی ابعاد عدالت را توجیه می کند. اگر آرمان رسیدن به چنین عدالتی باشد، سبک زندگی باید ما را مهیا کند تا استعدادهای خود را بالقوه کنیم. بر این اساس سبک زندگی ما نمی تواند کمونیستی یا لیبرالیسمی باشد زیرا در آنها یا رقابت نیست و یا استعدادها به صورت همه جانبه در نظر گرفته نمی شود و تک ساحتی عمل می کند و بقیه ارزش ها را فدای آزادی می کنند.

وی در پایان توضیح داد: بر این اساس آشنا ساختن مردم با هدف توسط رسانه ها، طرح آمایش سرزمینی برای توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات در سراسر کشور، رشد علمی معرفتی، جلوگیری از هدررفتن استعدادها، احساس مسئولیت در برابر ظلم به دیگران و پرهیز از نفع فردی، از نکاتی است که برای رسیدن به این هدف باید دقت شود.

شعار دکترین مهدویت سال آینده

عنوان همایش سال آینده دکترین مهدویت، "فرهنگ و تمدن زمینه ساز؛ راهبردها و راهکارها" اعلام شد. دبیر همایش در این باره گفت: از هم اکنون از تمامی اندیشمندان و متفکران دانشگاهی و حوزوی، چه از ایران و چه از دیگر کشورهای اسلامی خواسته می‌شود تا همچون سال‌های پیشین ما را از پژوهش‌های علمی خود محروم نسازند و به توسعه و شکوفایی این مبحث کمک کنند.

منبع خبر:خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :