تاريخ : شنبه 1393/3/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30354
ولایت در کتاب و سنت روانه بازار نشر شد

ولایت در کتاب و سنت روانه بازار نشر شد

بررسی مسأله ولایت امام علی علیه‌السلام از منظر کتاب و سنت، موضوع این کتاب است؛ این مجموعه در دو بخش تنظیم شده که هر بخش دارای چند فصل است:

به گزارشخبرگزاری شبستان، بررسی مسأله ولایت امام علی علیه‌السلام از منظر کتاب و سنت، موضوع این کتاب است؛ این مجموعه در دو بخش تنظیم شده که هر بخش دارای چند فصل است: بخش نخست درباره نقد و بررسی ادله خلافت ابوبکر از منظر اجماع، کتاب و سنت است و در بخش دوم دلایل خلافت امام علی علیه‌السلام مطرح می‌شود.

در فصل اول بخش دوم، آیات قرآنی درباره امامت حضرت علی علیه‌السلام بررسی شده و در فصل دوم، با استناد به چهار حدیث، ولایت آن حضرت اثبات شده است؛ همچنین در هر بخش به مهمترین شبهات درباره همان بحث، پاسخ داده می‌شود.

نویسنده اثر درباره مباحث مرتبط با حدیث غدیر که ولایت در کتاب و سنت مطرح شده، آورده است: اگرچه مباحث مرتبط با حدیث غدیر از کتاب ارزشمند الغدیر که نتیجه سال‌ها تلاش مرحوم علامه امینی است گرفته شده، با این حال، به طور مستقیم به بسیاری از منابع این کتاب نیز مراجعه کرده‌ایم.

در بخش دوم این کتاب و ذیل عنوان مباحث تمهیدی به دلیل عقلی بر ضرورت امامت و عصمت امامت برمی‌خوریم که در بخشی از نوشتار آن آمده است: به طور اجمال می‌توان گفت که وجود امام معصوم، لطفی بر امت است و از نظر عقلی لطف بر خداوند واجب است؛ پس به حکم عقل نصب امام بر خداوند واجب است.

این دلیل که در کتب کلامی آمده، بر سه امر مبتنی است: مقصود از لطف به مکلفان، فراهم کردن زمینه‌ای است که موجب می‌شود آنان تکالیف خود را به آسانی ادا کنند و از سوی دیگر انجام اصلح بر خدا لازم است؛ زیرا افعال خداوند بر حکمت و مصلحت مبتنی است و بی‌گمان انجام اصلح بر ترک آن رجحان دارد.

به عنوان دلیل سوم عقلی بر ضرورت امامت در این بخش آمده است: وجود امام معصوم، بی‌گمان از مصادیق لطف است؛ زیرا پیشوایی که مردم را از فتنه و فساد و ظلم باز می‌دارد و با گفتار و رفتار خود زمینه را برای ادای تکالیف هموار و آنان را به پاس داشتن عدالت و انصاف و مروت و دوری از ظلم و گرفتن حق مظلوم از ظلم و اقامه حدود الهی و توجه به خداوند ترغیب می‌کند، لطف بر بندگان خواهد بود.

بنا بر گزارش پایگاه خبری کتابخانه مجلس شورای اسلامی ،همچنین در اثبات دلیل عقلی بر لزوم عصمت امام در این بخش می‌خوانیم: غرض اصلی نصب امام، حفظ دین، اجرای فرائض الهی، اقامه حدود، رفع ظلم و گرفتن حق مظلوم از ظالم، خشکاندن ریشه فتنه و فساد، ترغیب مردم به پرستش خدا و اجتنابشان از محرمات است و اگر امام، معصوم نباشد، چنین غرضی منتفی است؛ زیرا گفتار و رفتار امام غیر معصوم، برای دیگران حجت نیست.

پس لزوم امامت و عصمت امام را از دیدگاه عقل چنین می‌توان گفت که امامت دنباله نبوت است؛ یعنی خداوند که بشر را برای رسیدن به کمال و سعادت آفریده است، باید برای راهنمایی او به سوی کمال، پیامبرانی معصوم مبعوث کند؛ برای دنبال شدن این راه بعد از رحلت پیامبرش نیز باید جانشینان معصومی برای آنان قرار دهد تا جامعه انسانی در پرتو هدایت وی به سوی کمال راه پوید.

کتاب ولایت در کتاب و سنت به قلم غلامرضا مغیثه در قطع وزیری، ۲۱۶ صفحه، شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و به قیمت ۶ هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنر مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، خردادماه ۹۳ منتشر شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :