مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : صفات الشيعة
پديدآورنده : محمد بن علی شیخ صدوق
جستجو در Lib.ir

صفات الشيعة

روايات ائمه عليهم السلام درباره صفات و ويژگى‏هاى شيعه و اينكه شيعيان محمد و آل محمد صلوات الله عليهم چه خصوصيت‏هايى را بايد دارا باشند تا شيعيان حقيقى آن بزرگواران باشند.

اثر شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى( ۳۰۵- ۳۸۱ هجرى).

مؤلف اين كتاب از چهره ‏هاى برجسته فقها و روات شيعه در قرن چهارم هجرى است.

موضوع‏

روايات ائمه عليهم السلام درباره صفات و ويژگى‏هاى شيعه و اينكه شيعيان محمد و آل محمد صلوات الله عليهم چه خصوصيت‏هايى را بايد دارا باشند تا شيعيان حقيقى آن بزرگواران باشند.

انگيزه نگارش‏

با بالا گرفتن ظلم و ستم خلفاى عباسى و قدرت يافتن دولت‏هاى شيعه در سال‏هاى اوليه غيبت كبرى و علاقه روز افزون مردم به اهل بيت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم، مذهب تشيع طرفداران فراوانى پيدا كرده بود.

مردم بدون آنكه آگاهى صحيحى از معارف عميق و گسترده تشيع داشته باشند به آن گرويده بودند و شيخ صدوق كه يكى از خدمتگزاران بزرگ معارف اهل بيت عليهم السلام بود با نگارش اين كتاب مردم را از صفات حقيقى شيعه خاندان رسالت آگاه ساخت تا مردم تنها به نام اكتفا نكنند، بلكه در حقيقت نيز پيرو و شيعه آن بزرگواران باشند.

اعتبار كتاب‏

اين كتاب طى چندين قرن، از زمان نگارش تا كنون مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار داشته و در بسيارى از مجموعه‏هاى روايى بر آن استناد شده مانند:« الدمعة الساكبة» نوشته محمد باقر بن عبد الكريم دهدشتى نجفى و« بحار الانوار» علامه مجلسى و« وسائل الشيعه» شيخ حر عاملى و« مستدرك الوسائل» محدث نورى.

علاقه محدث نورى به اين كتاب در حدّى بوده كه محدث نورى يك نسخه از آن را به خط خود نگاشته كه اين نسخه هم‏اكنون در دسترس مى‏باشد.

ارزش كتاب‏

اين كتاب براى شناخت صفات شيعه حقيقى كتابى بس ارزشمند و قابل توجه است و خواننده با مطالعه آن پى به صفات و ويژگيهايى كه شيعيان اهل بيت بايد دارا باشند مى‏برد.

اين كتاب مجموعه روايات اخلاقى و عقيدتى و بهترين برنامه براى زندگى مى‏باشد.

احاديث‏

اين كتاب شامل ۷۱ حديث است.

عناوين‏

كتاب صفات الشيعه شامل موضوعاتى است از جمله:

صفات شيعيان، تسليم در برابر امر ائمه، تقيه، صفات متقين، صفات مؤمن، شيوه معاشرت با مردم، قوت در دين، دوستى براى خدا و دشمنى براى خدا و مكارم اخلاق.

نسخه ‏هاى خطى‏

۱- نسخه‏اى در كتابخانه دكتر نوع پرست در تهران ۲- نسخه‏اى در كتابخانه حجة الإسلام اردوبادى در نجف اشرف ۳- نسخه‏اى در كتابخانه تهرانى در سامرا ۴- نسخه‏اى در كتابخانه ميرزا على بهزادى« نوه محدث نورى» در تهران اين نسخه به خط محدث نورى به تاريخ ۱۲۷۹ هجرى است.