تاريخ : پنج شنبه 1393/4/26 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 32172
۲۴ حدیث اهل سنت موید شان نزول آیه ولایت درباره امام علی(ع) است

۲۴ حدیث اهل سنت موید شان نزول آیه ولایت درباره امام علی(ع) است

علمای اهل سنت نیز تصریح کرده‌اند آیه ولایت که در مورد بخشیدن انگشتر در حال رکوع به شخص سائل است در مورد حضرت علی(ع) است،.. 19 روایت نیز از طرق اهل شیعه است که راویان معروفی نظیر ابن عباس، عمار یاسر، انس بن مالک، جابر بن عبدالله انصاری، ابوذر غفاری دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌شیرازی در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، در مدرسه امیرالمومنین(ع) قم، با بیان اینکه باید خداوند را شاکر باشیم که به ما طول عمر داد تا این جلسات را که نعمتی بسیار عظیم است، درک کنیم، اظهار کرد:
شب قدر شبی است که از هزار ماه با ارزش‌تر است و این شب با نام امیرالمومنین علی(ع) آمیخته شده است و می‌توانیم آن حضرت را شفیع خودمان قرار دهیم و برای حل مشکلات جهان اسلام دعا کنیم.
بخشی از سخنان آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی:
وصایای امیرالمومنین(ع)
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امام علی(ع) در وصیت ۴۷ نهج‌البلاغه، بیست مطلب مهم را اشاره و شش مطلب را توصیه اکید کرده اند، گفت: اهتمام به نماز، زیارت خانه خدا، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، همسایگان و یتیمان شش توصیه موکد امیرالمومنین(ع) است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه امام علی(ع) در وصیت ذکر شده تاکید ویژه‌ای بر مسئله نماز دارند، تصریح کرد: مسلمانان باید مراقب نماز باشند، چرا که ستون دین است.
پاسخی به یک شبهه
وی با اشاره به آیه ۵۵ سوره مائده که به عنوان آیه ولایت شهرت دارد، اظهار کرد: برخی از بهانه‌جویان می‌گویند شما که می‌گویید حضرت علی(ع) در هنگام نماز آن قدر به خدا مشغول می‌شده که متوجه دنیا نمی‌شده، چرا در هنگامی که سائلی برای دریافت کمک به مسجد آمد، علی(ع) انگشتر خود را به او داد و این مسئله نشان می‌دهد که ایشان حضور قلبی نداشتند.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به بهانه این افراد، گفت: ناله سائل پیام خداوند است و حضرت علی(ع) پیام خدا را در نماز درک می‌کند و زکات و نماز را با هم انجام می‌دهد که آیه ۵۵ سوره مائده نازل شد.
اقرار اهل سنت بر ولایت امام علی(ع)
وی با اشاره به اینکه علمای اهل سنت نیز تصریح کرده‌اند آیه ولایت که در مورد بخشیدن انگشتر در حال رکوع به شخص سائل است، در مورد حضرت علی(ع) است، اظهار کرد: ۲۴ حدیث از اهل سنت است که این آیه در مورد امام علی(ع) است و ۱۹ روایت نیز از طرق اهل شیعه است که راویان معروفی نظیر ابن عباس، عمار یاسر، انس بن مالک، جابر بن عبدالله انصاری، ابوذر غفاری دارد.
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: همچنین این حدیث در ۳۰ کتاب معروف اهل سنت از تفاسیر و تواریخ نقل شده است، بنابراین اگر بهانه‌جو نباشیم و طالب حقیقت باشیم پس از شنیدن و یقین به همین حدیث، حقیقت واقعی را درک خواهیم کرد و خیلی مسائل برای ما حل می‌شود.
شکرگزاری پیروی از اهل بیت(ع)
وی در پایان با تاکید بر این که یکی از مظلومیت‌های امام علی(ع) این بود که با این همه آیات و روایات در مورد حق و جایگاه ایشان، مکرر بهانه جویی می‌کردند، تصریح کرد: خداوند را شکر می‌کنیم که پدران، ما را در مسیر اهل بیت(ع) قرار دادند و همین یک آیه برای رسیدن به حقیقت کافی است و خداوند را بر این نعمت شکر کنیم، حالا برخی‌ها هر بهانه‌ای می‌خواهند داشته باشند که در تفسیر نمونه پاسخ نیز داده شده است و مسئله بسیار روشن است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :