۰.16819.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : لا أقبَلُ شَهادَةَ الفاسِقِ إلاّ على نفسِهِ . ۱
۰.16820.عنه عليه السلام : المؤمنُ أصدَقُ على نفسِهِ مِن سَبعينَ مُؤمنا علَيهِ . ۲
(انظر) التوبة : باب 466.
3285
عَدَمُ اعتِبارِ إقرارِ المُضطَرِّ
۰.16821.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن أقَرَّ بحَدٍّ على تَخويفٍ أو حَبسٍ أو ضَربٍ لم يَجُزْ ذلكَ علَيهِ و لا يُحَدُّ . ۳
۰.16822.عنه عليه السلام : مَن أقَرَّ عندَ تَجريدٍ أو حَبسٍ أو تَخويفٍ أو تَهَدُّدٍ فلا حَدَّ علَيهِ . ۴
۰.16823.الإمامُ الباقرُ عليه السلام : إنَّ عليّا عليه السلام كانَ يقولُ : لا قَطعَ عَلى أحَدٍ يُخَوَّفُ مِن ضَربٍ و لا قَيدٍ و لا سِجنٍ و لا تَعنيفٍ ، و إن لم يَعتَرِفْ سَقَطَ عَنهُ لِمَكانِ التَّخويفِ . ۵
۰.16824.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : نَعَم ، و لكنْ لوِ اعتَرَفَ و لم يَجِئْ بالسَّرِقَةِ لم تُقطَعْ يَدُهُ ؛ لأنّهُ اعتَرَفَ عَلى العَذابِ . ۶
۰.16819.امام صادق عليه السلام : من شهادت فاسق را جز بر ضدّ خودش نمى پذيرم.
۰.16820.امام صادق عليه السلام : سخن مؤمن درباره خودش، راست تر از سخن هفتاد مؤمن درباره اوست.
3285
بى اعتبارى اقرار شخص مجبور
۰.16821.امام على عليه السلام : هر كه به سبب تهديد يا بازداشت يا شكنجه به گناهى كه حدّ دارد اقرار كند، اقرارش پذيرفته نيست و حدّ بر او جارى نمى شود.
۰.16822.امام على عليه السلام : كسى كه بر اثر شكنجه يا زندانى شدن يا ترساندن و يا تهديد اقرار كند، حدّى بر او جارى نمى شود.
۰.16823.امام باقر عليه السلام : على عليه السلام مى فرمود: كسى كه به كتك خوردن يا بسته شدنِ در غُل و زنجير يا زندان يا سرزنش و خشونت تهديد شود [و به دزدى اقرار كند] دستش قطع نمى شود و اگر اقرار نكند، به علت تهديد، حدّ از او ساقط مى شود.
۰.16824.امام صادق عليه السلام فرمود : آرى، اما اگر اقرار به دزدى كند ولى مال مسروقه را نياورد، قطع نمى شود ؛ چون وى به كيفر عليه خود اعتراف كرده است.
1.الكافي : ۷/۳۹۵/۵.
2.صفات الشيعة : ۱۱۶/۶۰.
3.دعائم الإسلام : ۲/۴۶۶/۱۶۵۵ .
4.قرب الإسناد : ۵۴/۱۷۵.
5.وسائل الشيعة : ۱۸/۴۹۸/۳.
6.الكافي : ۷/۲۲۳/۹.