تاريخ : دوشنبه 1393/5/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 33697
رشد کمی و کیفی آثار رسیده به جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام

رشد کمی و کیفی آثار رسیده به جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام

در این دوره دانشگاه ها مسئولیت بخش های علمی و پژوهشی جشنواره امام رضا(ع) را به عهده گرفتند و تولید آثار علمی بسیار خوبی خروجی این جشنواره های علمی خواهد بود.

سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در جمع خبر نگاران گفت: از رئیس جمهور برای حضور در اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) دعوت شده است و آثار رسیده به جشنواره دوازدهم به لحاظ کمی و کیفی رشد چشم گیری داشتنه اند.
به گزارش واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، سید جواد جعفری،درنشستی خبری، با گرامی داشت یاد و خاطره روز خبرنگار و شهید محمود صارمی، اظهار داشت: در تقویم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ۱۷ مرداد یادآور ایثارها، تلاش ها، پایمردی ها و جوانمردی های افرادی است که دل در گرو اسلام و رهبری دارند و برای استقرار ارزش ها از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند.
نشان دادن چهره رحمانی اسلام،التیام بخش دردهای این زمانه است
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در زمانه ای زندگی می کنیم که مملو از ناجوانمردی ها، ظلم ها و ستم هاست که نمونه عینی آن در غزه مشهود است، گفت: در چنین شرایطی نشان دادن چهره رحمانی اسلام که رنگ و بوی اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) را داشته باشد می تواند التیام بخش این دردها باشد.
مراحل ۴ گانه دوازدهمین دوره جشنواره
وی با بیان اینکه برای ورود به دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، ۴ مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشته ایم،افزود: با انتشار فراخوان دوازدهمین دوره این جشنواره در ۱۹ آذرماه و هم زمان با سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع)  دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) رسما آغاز شد.
جعفری با اشاره به آغاز به کار هفته های فرهنگ رضوی همزمان با سالروز میلاد مسعود امام جواد(ع) در استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴ منطقه کشور برنامه های هفته های رضوی خود را برگزار کرده اند و استان قزوین به عنوان پنجمین نقطه برنامه های ویژه هفته فرهنگ رضوی را در آستالنه دهه کرامت برگزار خواهد کرد.
جعفری برگزاری برنامه های موضوعی بخش دانشگاهیان را یکی دیگر از مراحل ۴ گانه، این دوره از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) دانست و گفت: در این دوره دانشگاه ها مسئولیت بخش های علمی و پژوهشی جشنواره امام رضا(ع) را به عهده گرفتند و تولید آثار علمی بسیار خوبی خروجی این جشنواره های علمی خواهد بود.
راه اندازی کاروان های نمادین در قدمگاههای امام رضا(ع)
وی راه اندازی کاروان های نمادین در قدمگاه های مسیر هجرت امام رضا(ع) را چهارمین مرحله  دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) دانست و تصریح کرد: شاه بیت این مراسم ها، برگزاری آئین ورود کاروان نمادین امام رضا(ع) به نیشابوردر۱۰ تیرماه جاری بود که این مراسم با حضور معاون وزیر ارشاد و با شکوه خاصی در این شهرستان برگزار شد.
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با اشاره  به برگزاری مراسم ورود کاروان نمادین امام رضا(ع) به ایران در یادمان شهدای دفاع مقدس در شلمچه گفت: اول شهریور ماه مراسم ورود کاروان نمادین امام رضا(ع)  به ایران با حضور مسئولان ذیربط  در شلمچه برگزار می شود و همچنین دوندگان دو استقامت به مناسبت این روز بزرگ مسیردو هزار کلیومتری شلمچه تا مشهد را  در مدت ۱۶ روز طی خواهند کرد و مسئولان وزارت ورزش و جوانان در این زمینه برنامه های ارزشمندی را تدارک دیده اند.
وی با تاکید بر اینکه الگوی فرهنگی و مردمی جشن های دهه کرامت باید، دهه عاشورا باشد، گفت:دهه عاشورا که تجلی حضور فرهنگی مردم در عزاداری حضرت سیدالشهداء و شهدای کربلاست، باید الگوی ما در برگزاری جشن های دهه کرامت نیز باشد و همین حضور و مشارکت برای برگزاری جشن های متعلق به میلاد ائمه اطهار و به ویژه میلاد باسعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نیز در دستور کار دست اندرکاران جشن های دهه کرامت قرا گیرد زیرا به سفارش خود ائمه اطهار ،وظیفه داریم همان گونه که در ایام حزن و عزا محزون هستیم در ایام جشن و سرور متعلق به ائمه نیز مسرور باشیم.
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از برگزاری برنامه های ویژه ای در بیش از ۸ هزار امامزاده و بقاع متبرکه سراسر کشور هم زمان با دهه کرامت و با نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خبر داد.
رشد کمی و کیفی آثار رسیده
جعفری هم چنین از رشد کمی و کیفی آثار رسیده به جشنواره دوازدهم خبر داد و گفت:توسعه کیفی  از ویژگی های این دوره از جشنواره بین المللی امام رضا(ع)است و طبق اخبار رسیده از دبیرخانه های جشنواره های موضوعی رضوی استان ها شاهد رشد کمی و کیفی آثار رسیده به جشنواره دوازدهم هستیم.
وی ادامه داد: ۵۰۰ نفر از چهره های سرشناس علمی، فرهنگی و هنری کشور داوری و نظارت آثار رسیده به  جشنواره امام رضا(ع) در ۸۵ عنوان برنامه و ۳۱ استان کشور را  به عهده دارند.
جعفری تاکید کرد: در طول ۱۲ سال برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) ۸۰۰ هزار نفر برای این جشنواره  به خلق اثر پرداخته اند.
امروز گفتمان فرهنگ رضوی گفتمان شناخته شده محافل علمی، فرهنگی، هنری، ومردمی کشور است
دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) گفت: رویدادهای فرهنگی که بتوانند به دستاوردهای نهادسازی،جریان سازی و گفتمان سازی دست پیدا کنند، قابلیت فرهنگ سازی داشته و در جامعه ماندگار خواهند شد و پشتوانه مردمی آنها سبب ماندگاری آن رویداد خواهد شد.
وی ادامه داد:جشنواره بین المللی امام رضا(ع) توانسته است با پرداختن به نهاد دهه کرامت و جریان گسترده معنوی در داخل و خارج از کشور و هم چنین ترویج فرهنگ رضوی به عنوان فرهنگ عمومی جامعه که همان فرهنگ اسلامی است این قابلیت ها را احیا نماید.
وی تصریح کرد: به لطف خدا امروزه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در داخل و خارج از کشور جریانی را به وجود آورده است که اقشار مختلف مردم ازآفریقاگرفته  تا آمریکا و آسیا و از مرز بازرگان تا جنوبی ترین نقطه کشور را زیر پوشش برنامه های فراگیر خود قرار داده است و امروز گفتمان فرهنگ رضوی گفتمان شناخته شده محافل علمی، فرهنگی، هنری، ومردمی و حتی مصوبات قانونی مجاری قانون گذار کشور می باشد.
افتتاحیه در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(س) با حضور مراجع عظام و علمای اعلام
جعفری به افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در اولین روز ماه ذی القعده همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) در حرم این بانوی بزرگوار با حضور مراجع عظام، علما، مسئولان و عموم مردم و زائران و مجاوران در قم اشاره و اظهار کرد: از این تاریخ شاهد برگزاری برنامه های ویژه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در داخل و خارج از کشور در زمینه های فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی، دیجیتالی ، فضای مجازی،کودک و نوجوان وبین الملل خواهیم بود.
برنامه های جشنواره امام رضا (ع) در آمریکا
وی خاطر نشان کرد: ۷۵ کشور و ۲۰۰ نقطه دردنیا میزبان برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) هستند که برخی از شهرهای ایالات متحده آمریکا نیز میزبان این جشنواره خواهند بود.
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع به انتخاب ۱۶ خادم نمونه فرهنگ رضوی در هر دوره از جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، اشاره و تصریح کرد: در هر دوره از این جشنواره از ۳۰۰ نفر که حائز رتبه های  اول تا سوم هر جشنواره در استان های برگزار کننده، شده اند ،تقدیر می شود که در این میان از ۸ چهره داخل و ۸ چهره خارج از کشور به عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی که خدمت برجسته ای را برای حوزه فرهنگ رضوی انجام داده اند، تقدیر به عمل می آید.
دعوت از رئیس جمهور برای اختتامیه جشنواره
جعفری یادآور شد: مراسم اختتامیه جشنواره  نیز ۱۵ شهریور ماه همزمان با شب میلاد باسعادت حضرت رضا(ع) در جوار بارگاه ملکوتی امام مهربانی ها، با حضور مقامات عالی رتبه کشوری و استانی، هنرمندان و مردم ولایتمدار برگزار خواهد شد.
دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) هم چنین درباره  امکان حضور رئیس جمهور در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع)،گفت: دعوت از دکتر روحانی از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و در حال  پیگیری است اما هنوز حضور رئیس جمهور در این مراسم قطعی نشده است که امیدواریم توفیق زیارت ایشان و بهره مندی از سخنرانی ایشان برای مدعوین مراسم اختتامیه فراهم شود.
یادآوری می شود؛ جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به مناسبت ایام سالروز ولادت با سعادت حضرت رضا(ع) و کریمه اهل بیت حضرت فاطمه(س) در دهه کرامت و از تاریخ ۶ لغایت ۱۶ شهریور ماه جاری برگزار می گردد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :