تاريخ : سه شنبه 1393/5/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 33749
دانشنامه امام رضا (ع) در حال تدوین نهایی است

دانشنامه امام رضا (ع) در حال تدوین نهایی است

رئیس هیئت علمی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: در اعتلای فرهنگ رضوی و با هدف تهیه یک دایرة‌المعارف جامع، دانشنامه امام رضا(ع) در حال تدوین و تدارک نهایی است

حجت‌الاسلام مصطفی فقیه اسفندیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: ما در دو مرحله کارمان را انجام می‌دهیم که یک مرحله مربوط به اعلام آمادگی استان‌ها است که در دانشگاه‌های مستقر در استان‌های برگزاری همایش‌های علمی و پژوهشی را انجام دهیم و در وهله بعدی راه‌اندازی مجلات تخصصی علمی و پژوهشی مدنظر و مورد توجه است.
وی با بیان اینکه از حیث نیروی انسانی و مواد علمی به برگزاری این همایش‌ها کمک می‌کنیم و در قدم دیگر کار ما این است که در هیئت علمی بنیاد موضوعات و عناوین مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد، افزود: کشف این موضوعات در هیئت علمی بنیاد امام رضا(ع) مطرح شده و پیشنهاداتی نیز به استان‌ها ارائه شده که در برگزاری پژوهشی ـ علمی خود از این ظرفیت بهره‌برداری کنند.
رئیس هیئت علمی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)  ضرورت هماهنگی بیشتر در برگزاری نشست‌های مستمر با روسای دانشگاه‌ها و معاونت پژوهشی مراکز علمی را یادآور شد و گفت: در سال گذشته و در دور دوازدهم جشنواره ۱۸ برنامه علمی و پژوهشی اجرایی شده است که برخی از آنها نیز که از دوره قبل باقیمانده بود در حال انجام است.
فقیه اسفندیاری افزود: از دل این همایش‌ها مقالات برتر برگزیده شده و در ویژه‌نامه‌ها و مجلات تخصصی منتشر می‌شود که در پژوهشکده فرهنگ و اعتقادات دینی که در تهران وجود دارد انتشار این مطالب به صورت فراگیر انجام می‌شود.
این مسئول تصریح کرد: این مجله تخصصی در حال حاضر به نام فرهنگ رضوی مجوز گرفته و تاکنون چهار مورد آن منتشر شده و ما درصدد دریافت و اخذ مجوز لازم در فعالیت این مجموعه علمی و پژوهشی هستیم که قطعاً با دخل و تصرف به عنوان مجله سعی خواهیم کرد به صورت فراگیر در تحقق اهداف علمی و پژوهشی قدم‌های موثری را برداریم.
تغییر عناوین جشنواره‌های رضوی بر اساس تحقیقات انجام می‌شود
رئیس هیئت علمی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری  امام رضا (ع) در بخش دیگری از سخنان خود به خبرنگار فارس در اردبیل بیان کرد: این بنیاد کتاب‌های مختلفی را چاپ و منتشر کرده که مهمترین کار پژوهشی بنیاد که یک کار برجسته تاریخی و مانا است تهیه دایرة‌المعمارف فرهنگ رضوی و همچنین دانشنامه امام رضا (ع) است که بسیاری از مدخل‌های آن تهیه شده و نگارش این مجموعه نیز آغاز شده است.
فقیه اسفندیاری با اشاره به احیای نسخه‌های قدیمی دینی و احادیث امام رضا (ع) ادامه داد: این کار توسط مرحوم موحد ابطحی با عنوان صحیفه رضویه انجام شده و چاپ جدید با پژوهش‌ها و رویکردهای مختلف انجام می‌شود و در کنار آن کتابی با نام مجموع متشکل علمی و پژوهشی امام رضا در قالب ویژه‌نامه خاص شکل عملیاتی به خود گرفته است.
وی در مورد رویکرد جدید بنیاد در تغییر موضوعات جشنوراه امام رضا (ع) گفت: ما اصراری بر تغییر نداریم ولی برخی از همکاران ما معتقدند  برخی از موضوعات گنجایش برگزاری چندین ساله و تکراری را ندارد که باید تنوعی در این برنامه‌ها ایجاد شود.
رئیس هیئت علمی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری  امام رضا (ع) افزود: این کار برای جذب مخاطب و تاثیرگذاری بیشتر در میان مخاطبان و گروه‌های مختلف سنی انجام می‌شود که ما نیز با این دو هدف از این تغییر استقبال می‌کنیم.
فقیه اسفندیاری عنوان کرد: ما همچنان معتقدیم هر آنچه که مربوط به ائمه معصومین است تمام‌نشدنی است اما آنچه مربوط به حوزه بشری است باید تکامل یافته و شکل انسجامی به خود بگیرد.
این مسئول ادامه داد:‌ برنامه‌های ما همراه با عقلانیت و انس بیشتر کارها است و ما مسئولیت شگرف بزرگی را در انقلاب اسلامی بر عهده گرفته‌ایم تا در تحقق اهداف اسلامی و ساختن تمدنی باشکوه وارد عرصه شویم.
رئیس هیئت علمی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری  امام رضا (ع) در مورد فعالیت دانشگاه رضوی و رشته‌های جدید آن نیز گفت: در سال جدید رشته اقتصاد به رشته‌های این دانشگاه افزوده شده و برای سال آینده در تدارک دایر کردن رشته‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی هستیم تا با پذیرش دانشجو این حرکت‌ها انجام شود.
فقیه اسفندیاری در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اذعان کرد: ما این کارها را بر اساس ظرفیت دانشگاه، نیروی انسانی و هئیت عملی به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و هیچ مشکلی در افزایش رشته‌ها بر این دانشگاه وجود ندارد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :