تاريخ : دوشنبه 1393/5/27 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 33992
مشارکت 96 هزار نفری در جشنواره نامه‌ای به امام رضا(ع)

مشارکت 96 هزار نفری در جشنواره نامه‌ای به امام رضا(ع)

دبیر جشنواره سراسری نامه‌ای به امام رضا(ع) از دریافت بیش از 96 هزار نامه در دبیرخانه جشنواره خبر داد. به گفته دبیر همایش فضایل رضوی نیز استقبال از این دوره به دلیل تخصصی‌تر شدن موضوع آن اندکی کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار بنیاد امام رضا(ع) گفت: این همایش هر سال محورهای متفاوتی دارد که نگاه محدثان مذاهب به روایات امام رضا(ع)، نگاه رجالیون مذاهب به شخصیت امام رضا(ع) و بررسی روایات امام رضا(ع) در صحاح سته و کتب اربعه از جمله محورهای همایش امسال خواهد بود.
حجت‌الاسلام عباس دانشی افزود: جشنواره پنج برگزیده خوهد داشت که علاوه بر تندیس همایش به ترتیب کمک هزینه حج عمره معادل ۱۲ میلیون ریال، کمک هزینه عتبات عالیات معادل ۱۰ میلیون ریال، کمک هزینه سفر سوریه معادل هشت میلیون ریال، کمک هزینه سفر به مشهد مقدس معادل ۶ میلیون ریال و کمک هزینه سفر به قم و جمکران معادل ۶ میلیون ریال اهدا می شود.همچنین هشت برگزیده استانی نیز خواهیم داشت که جوایزی به آنان اهدا خواهد شد.
وی از دریافت ۵۰ مقاله تاکنون در دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: البته تعداد شرکت‌کنندگان حدود ۷۰ نفر است زیرا برخی مقلات توسط دو یا سه نفر به طور اشتراکی نوشته شده اند. مهلت ارسال آثار نیز تا سی و یکم مرداد ماه تمدید شده است. بیشتر شرکت کنندگان دانشجویان کارشناسی ارشد هستند. اصفهان، آذربایجان شرقی، قم، سیستان و بلوچستان و تهران نیز بیشترین مشارکت را در جشنواره داشتند.
دانشی با اشاره به کاهش نسبی استقبال از این دوره ا جشنواره گفت: به نظر می رسد دلیل این کاهش، تخصصی تر شدن محورهای جشنواره امسال باشد زیرا پژوهشگران از کمبود منابع درباره این موضوع گله مندند. سال گذشته ۱۳۱ مقال به دستمان رسیده بود.
وی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد از شرکت کنندگان امسال در سال های گذشته نیز در جشنواره شرکت کرده بودند گفت: ما برای تمامی شرکت‌کنندگان قبلی هم از طریق پست و هم از طریق پست الکترونیک فراخوان فرستاده‌ایم. razavisb@yahoo.Com نشانی پست الکترونیکی جشنواره برای ارسال آثار است.
مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان در پایان گفت: دوازدهم شهریور ماه روز اختتامیه جشنواره است که با حضور برگزیدگان و مسئولین استانی همراه با ارایه مقالات برگزیده برگزار می‌شود.
*مشارکت ۹۶ هزار نفری در جشنواره نامه‌ای به امام رضا(ع)
حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی با بیان این مطلب به خبرنگار بنیاد امام رضا(ع) گفت: نهمین دوره‌ای است که جشنواره امام رضا(ع) در استان برگزار می‌شود. سال گذشته ۹۳ هزار نامه دریافت کرده بودیم اما این تعداد امسال به بیش از ۹۶ هزار نامه رسیده است این در حالی است که هنوز تمامی آثار شمارش نشده‌اند. بیست و سوم مرداد آخرین مهلت ارسال آثار بود.
وی افزود: این آثار در چهار گروه سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان داوری می‌شوند که در سه گروه نخست سه برگزیده و در گروه بزرگسالان پنج برگزیده خواهیم داشت. بخش ویژه جشنواره با رویکرد بومی نیز سه برگزیده خواهد داشت.
ابراهیمی درباره جوایز توضیح داد: در گروه کودکان از ۳۰۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، در گروه نوجوانان از ۴۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، در گروه جوانان از ۵۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و در گروه بزرگسالان از ۷۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به نفرات برگزیده اهدا می‌شود. در بخش ویژه نیز به هر سه برگزیده مبلغ ۳۰۰ هزار تومان اهدا خواهد شد.
وی ملاک انتخاب نامه‌ها از سوی داوران را نگاه واقع‌گرا به قضایا دانست و افزود: همچنین نامه‌ها نباید شعاری و آرمانی باشند و اگر اندکی آرمان‌گرایانه نوشته می‌شوند دست‌کم غایت‌مند باشند. نگاه بومی به مسایل نیز یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب است.
مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران به دریافت آثاری از پاکستان و افغانستان اشاره کرد و گفت: استقبال سایر کشورها از این جشنواره ما را بر آن داشت که از سال آینده فراخوان جشنواره را در ابعاد بین‌المللی منتشر کنیم.
ابراهیمی یادآور شد: نامه‌های برتر در کتابی با عنوان «نجوای دل» منتشر خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره در دهه کرامت گفت: تولیت آستانه حضرت معصومه(س) طی ارزیابی تعداد سادات در استان‌ها مازندران را با حدود ۸۰۰ سادات مقام برتر معرفی کرده است. به همین مناسبت قصد داریم اختتامیه جشنواره را با حضور جمعی از این سادات برگزار کنیم و همین امر سبب شده روز دقیق برگزاری اختتامیه هنوز مشخص نباشد.
ابراهیمی در پایان گفت: در مراسم اختتامیه ویژه برنامه‌هایی نیز با موضوع بومی مانند چاوشی‌خوانی خواهیم داشت. کارگاه تخصصی با حضور ریاست و کارشناسان بنیاد امام رضا(ع) با موضوع راهکارهای پربارتر کردن فرهنگ رضوی نیز از دیگر برنامه‌های جنبی است.
* سعید بیابانکی: امام رضا(ع) به ادبیات ایران آبرو بخشیده‌اند
داور نهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی در استان بوشهر گفت: حضور در جشنواره مشاعره رضوی بوشهر طی سال های اخیر برای من یک تجربه ی متفاوت رقم زده است. در یک دهه اخیر در بیشتر کنگره‌ها و همایش‌های شعر کشور به عنوان مجری یا داور حضور داشته‌ام ولی اعتراف می‌کنم که جشنواره مشاعره رضوی برای من یک کلاس درس بوده است.
بیابانکی ادامه داد: وجود مبارک امام رضا(ع) در ایران نه تنها اعتبار و فخری برای ایرانیان است بلکه مایه آبروی ادبیات این مرز و بوم نیز شده است. اگرمشهد الرضا(ع) در ایران  نبود قطعا شاخه ی مهمی از ادبیات آیینی یعنی شعر رضوی در کشور ما پا نمی گرفت. امام رضا(ع) حلقه اتصال ایران و جهان اسلام است. به خصوص این که آن حضرت در تکریم شعرو شاعری نیز نقش بسیار مهمی داشته است.
بداور نهمین جشنواره سراسری مشاعره رضوی یادآور شد: از این که در روزگاری به سر می‌بریم که ادبیات و شعر رضوی بیش از پیش نمود یافته است به خود می‌بالیم. گواه ما این همه ابیات درخشان و زیبایی است که به روانی آب روان در ذهن این همه جوان علاقمند از سراسر ایران اسلامی جای گرفته است.
نهمین جشنواره سراسری مشاعره رضوی بوشهر از سری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) نهم شهریور ماه در بوشهر با حضور منتخبین از سراسر کشور برگزار خواهد شد.
* ارسال ۱۴۰ مقاله به دبیرخانه همایش امام رضا(ع) در آیینه ادبیات معاصر
ابراهیم رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، با اشاره به استقبال بسیار خوب سراسر کشور از همایش علمی پژوهشی امام رضا(ع) در آیینه ادبیات معاصر، اظهار کرد: تاکنون ۱۴۰ مقاله از ۲۷ استان کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است. استقبال علاقه مندان به حدی بوده است که حتی یک روز پس از پایان مهلت ارسال آثار تعداد ۳۰ اثر به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.
دبیر همایش علمی پژوهشی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه اختتامیه همایش در ۱۰ شهریور ماه امسال در مجتمع فرهنگی و هنری انتظار برگزار می‌شود، افزود: این همایش با حضور مسئولان کشوری و استانی و سخنرانی شیخ‌الاسلامی در حوزه ادبیات عرفانی برگزار می‌شود. همچنین اجرای نقالی، تواشیح و قرائت مقالات نیز در دیگر برنامه های افتتاحیه همایش علمی پژوهشی «سیمای امام رضا(ع) در آیینه ادبیات معاصر» است.
وی از دعوت معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه همایش علمی پژوهشی «سیمای امام رضا(ع) در آیینه ادبیات معاصر» خبر داد و گفت: دعوت انجام شده اما حضور ایشان هنوز قطعی نشده است.
همایش علمی پژوهشی امام رضا(ع) در آیینه ادبیات معاصر از سری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) همزمان با ایام دهه کرامت در استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :