تاريخ : پنج شنبه 1393/5/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 34084
همایش حدیث رضوی درپی بازخوانی اندیشه های جاری درکلام امام رضا(ع) است

همایش حدیث رضوی درپی بازخوانی اندیشه های جاری درکلام امام رضا(ع) است

تاکنون 45 مقاله تخصصی علمی و پژوهشی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که تعداد 6 مقاله تخصصی به صورت سفارشی تدوین شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، با اشاره به اینکه استان قم در بین جشنواره های امام رضا(ع) به جهت جایگاه والای علمی و پژوهشی در جهان تشیع، باید حرکتی در خور نام جایگاه خود انجام دهد، اظهار کرد: همایش حدیث رضوی یعنی واکاوی روایی احادیثی که از سمت آن امام مهربان به ما رسیده است. تبیین و ترویج مفاهیم ناب احادیث رضوی در بین عموم مردم یکی از کارهایی است که از قم به عنوان ام القرای جهان تشیع توقع می رود. همایش حدیث رضوی بر آن است تا در بازخوانی و بازآفرینی اندیشه های جاری در کلام حضرت امام رضا علیه السلام بکوشد و زمینه ای را فراهم نماید تا در زندگی جاری مردم، اندیشه ورزی حضرت جاری شود.
وی به ویژگیهای برجسته همایش حدیث رضوی اشاره کرد و افزود: روزآمدی بیانات حضرت و برداشت های زندگی ساز از آن همیشه مورد توجه بوده است و این گام اول و ویژگی اول آن است. ویژگی دوم این همایش آن است که بناست به صورتی کاملاً تخصصی بر اساس روش علمی و پژوهشی روایات حضرت مورد بازنگری قرار گیرد و به عبارتی به دور از سطحی نگری تلاش شود عمق بیانات و آموزه ها استخراج و برای استفاده در جاری زندگی محبان آن حضرت مورد استفاده قرار گیرد. سومین ویژگی همایش حدیث رضوی توجه به سبک زندگی است. روایاتی که از حضرت به ما رسیده است اصولاً مبتنی بر شکل دهی به زندگی آرمانی شیعیان است. یعنی دستورالعمل هایی در احادیث پنهان است که می تواند راه رسیدن به مدینه فاضله زندگی شیعی را تسهیل کند.
دبیر همایش حدیث رضوی در ادامه سخنانش بیان کرد: استخراج و توجه دادن اقشار مختلف به آن از وظایف اساسی این جشنواره به شمار می رود. آخرین ویژگی این همایش همراهی فرهیختگان و فضلای حوزه های علمیه در جریان جشنواره امام رضا(ع) است همان طور که هنرمندان، فرهنگیان، صاحبان علم و ادب حضور جدی دارند و با آثار خود به رونق این جشنواره می افزایند فضلای حوزه های علمیه و پژوهشگران عرصه دین هم ارادت خود را به حضرت در قالب پژوهش های کاربردی و راهبردی ارایه می نمایند.
ایزدپناه با اشاره به اینکه ورود جدی به حوزه های نظریه پردازی تولید فکر و فرهنگ با تکیه بر فقه پویا و اندیشه فراگیر تشیع مهم ترین انتظاری است که از این همایش می توان داشت، تاکید کرد: ما نیازمند توجه به حوزه های نظریه پردازی و تولید فکر و فرهنگ رضوی هستیم. تولید فکر اتفاق نمی افتد مگر در ساحت حوزه های علمیه که لبریز از معارف اهل بیت(ع) هستند به همین جهت همایش حدیث رضوی در ساحتی کاملا متفاوت با سایر جشنواره های همسو ایفای نقش می کند. واکاوی عمیق از آموزه ها و نگاه اجتهادی به مقوله های مختلفی که از سوی امام رضا علیه السلام طرح شده است می تواند راهبردی جدی فراروی تربیت جامعه اسلامی قرار دهد.
همایش سراسری حدیث رضوی از سری برنامه های دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که به عنوان بخش تخصصی این رویداد مهم فرهنگی هنری در سال دوم با موضوع تاثیر زمان بر صدور احادیث رضوی با هماهنگی وهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و موسسه دارالحدیث و همچنین مجموعه های تخصصی دیگر حدیثی به صورت ملی در قم در حال برگزاری است. تاکنون ۴۵ مقاله تخصصی علمی و پژوهشی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که تعداد ۶ مقاله تخصصی به صورت سفارشی تدوین شده است و داوران در حال داوری آثار رسیده هستند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :