تاريخ : سه شنبه 1393/6/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 34271
دانشنامه امام رضا(ع) با ۲ هزار مدخل منتشر خواهد شد

دانشنامه امام رضا(ع) با ۲ هزار مدخل منتشر خواهد شد

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات عنوان کرد مجلد نخست دانشنامه امام رضا(ع) با همکاری بنیاد امام رضا(ع) با ۲ هزار مدخل تا هفته کرامت منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست خبری یحیی طالبیان، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به مناسبت هفته دولت صبح امروز (۴ شهریور) به همراه رونمایی از طرح پیمایش ملی سنجش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (موج سوم) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
در ابتدای این مراسم یحیی طالبیان با اشاره به اینکه این پژوهشگاه با پشتوانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند، گفت: ساختار این پژوهشگاه به صورت یک وزارت خانه اداره می‌شود و متشکل از پنج پژوهشکده در تهران، قم و اصفهان است. پژوهشکده‌های تهران شامل «فرهنگ و رسانه»، «مطالعات بین‌الملل» و «مطالعات بین فرهنگی»‌است.
وی با اشاره به اینکه براساس روال پژوهشگاهی گزارش یک سال گذشته طی آن سال ارائه نمی‌شود توضیح داد: با این حال گزارش یک سال دولت تدبیر و امید از شهریور ماه پیش تا شهریور ماه امسال شامل : ۵۸ طرح پژوهشی خاتمه یافته، ۷۵ طرح پژوهشی در دست اجرا، ۱۵ ترجمه خاتمه یافته، حمایت از ۸ پایان نامه علمی و چاپ ۴۰ طرح پژوهشی است.
طالبیان با تأکید بر اینکه علاوه بر طرح‌های پژوهشی، نشست‌هایی هم در پژوهشگاه و به جهت مقدمه‌سازی برای اجرای طرح‌ها برگزار شده، افزود: ۵۰ نشست علمی با حضور برجستگان حوزه‌های مختلف دراین سال برگزار کردیم و اکنون ۱۰۷ اثر در دست انتشار داریم که برخی با اولویت انتشار به زودی منتشر خواهد شد و برخی به دلیل توان مالی ضعیف پژوهشگاه قادر به انتشارشان نیست.
وی درباره وضعیت نشریات پژوهشی این پژوهشگاه گفت: نشریه علمی ـ پژوهشی فرهنگ ارتباطات با ۱۵ سال سابقه فعال است که البته سه سال پیش موفق به دریافت رتبه علمی ـ پژوهشی شد . نشریه فرهنگ رضوی نیز که با همکاری بنیاد امام رضا (ع) منتشر می‌شود اکنون ۵ شماره خود را به چاپ رسانده است. نشریه سوم ، پژوهشکده اصفهان در حال انتشار است و نشریه چهارم در حوزه رسانه در حال بررسی و زمینه سازی است.
طالبیان درباره ارتباط خود با بنیاد امام رضا (ع) توضیح داد: در راستای همکاری‌هایمان یک فعالیت دیگر نیز انجام داده‌ایم ما در جشنواره‌های نهم تا یازدهم امام رضا (ع) هجده همایش علمی با همکاری دانشگاه‌های کشور و با اعتبار بنیاد برگزار کرده‌ایم. این همکاری به تولید ۲۶ اثر پژوهشی انجامیده که از این میان ۲۱ اثر چاپ شده و ۸ اثر پژوهشی هم در دست اقدام است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره دانشنامه امام رضا (ع) توضیحی داد: این دانشنامه در دو هزار مدخل قریب ۲۵۰ تا ۳۰۰ مقاله تولید شده که مجلد اول آن به مناسبت هفته کرامت منتشر خواهد شد.
طالبیان اظهار داشت: یک کار پژوهشی بر زمین مانده ما نیز از سال ۸۲ تا امروز مرحله اول و دوم خود را طی کرده و مبانی نظری و تعیین شاخصه‌های پژوهشی آن انجام شده این طرح سنجش و پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان است. موج اول و دوم آن در سال‌های پیش انجام شده است با این طرح کمبود اطلاعات در حوزه فرهنگ جبران خواهد شد.
*رونمایی از طرح سنجش و پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان
در ادامه مراسم مجید توسلی رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در باب اهمیت پیمایش ملی به ویژه در کشورهای مختلف گفت: یک بحثی وجود دارد تحت عنوان وضعیت سنجی یا نگرش سنجی هر ساله در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد و دانشمندان اجتماعی شاخصه‌های آن را می‌سنجند دو موج در سال‌های پیش در ایران بررسی شد اما متأسفانه این طرح متوقف شد و قابلیت مقایسه خود را از دست داد. مفاهیم جدید در موج سوم آماده شده و الان باید سراغ اجرای طرح برویم.
وی در ادامه افزود: در بحث از حوزه اجتماعی مباحث سرمایه اجتماعی در گذشته مطرح نبود ولی الان معنی پیدا کرده است این تغییر مهم قابل مشاهده در پژوهش‌ها است بنابراین موج اول و دوم شاخص‌ها متناسب آن دوره‌ها بوده تحولات اجتماعی باعث خلق مفاهیم جدید می‌شود و ما باید اینها را بررسی کنیم و پیمایش به این دلیل باید انجام شود که تغییرات اجتماعی را بسنجیم.
در پایان مراسم هم از طرح سنجش و پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی ایرانیان رونمایی شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :