شفاعت در آخرت - صفحه 2

2016

حَقيقَةُ الشَّفاعَةِ

الكتاب :

(قُلْ للّهِِ الشَّفاعَةُ جَمِيعا ۱ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ و الْأرْضِ ثُمَّ إلَيهِ تُرْجَعُونَ). ۲

(انظر) الأنعام : 51 ، 70 ، السجدة : 4 .

2016

حقيقت شفاعت

قرآن :

«بگو : شفاعت تماماً از آنِ خداست . ۳ فرمانروايى آسمانها و زمين خاصّ اوست . سپس به نزد او باز
گردانيده مى شويد» .

1.قال العلاّمة الطباطبائي في تفسير قوله تعالى : «قُلْ للّه ِِ الشَّفاعَةُ جَميعا» : توضيح و تأكيد لما مرّ من قوله : «قُلْ أ وَ لَوْ كانُوا لا يَمْلِكُونَ شَيْئا» . الزمر : ۴۳ . و اللام في « للّه » للملك ، و قوله : «لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ و الأَرْضِ» . الزمر : ۴۴ . في مقام التعليل للجملة السابقة ، و المعنى : كلّ شفاعة فإنّها مملوكة للّه فإنّه المالك لكلّ شيء ، إلاّ أن يأذن لأحد في شيء منها فيملّكه إياها ، و أمّا استقلال بعض عباده كالملائكة بملك الشفاعة مطلقا ـ كما يقولون ـ فممّا لا يكون ، قال تعالى : «ما مِنْ شَفِيعٍ إلاّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ» . يونس : ۳ . و للآية معنى آخر أدقّ إذا انضمّت إلى مثل قوله تعالى : «لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ و لا شَفِيعٌ» . الأنعام : ۵۱ . و هو أنّ الشفيع بالحقيقة هو اللّه سبحانه و غيره من الشفعاء لهم الشفاعة بإذن منه ، فقد تقدّم في بحث الشفاعة في الجزء الأوّل من الكتاب أنّ الشفاعة ينتهي إلى توسّط بعض صفاته تعالى بينه و بين المشفوع له لإصلاح حاله ، كتوسّط الرحمة و المغفرة بينه و بين عبده المذنب لإنجائه من وبال الذنب و تخليصه من العذاب . الميزان في تفسير القرآن : ۱۷/۲۷۰.

2.الزمر : ۴۴ .

3.علاّمه طباطبايى در تفسير آيه «بگو : شفاعت تماماً از آنِ خداست» چنين فرمود : اين آيه توضيح و تأكيدى است بر آيه قبل كه مى فرمايد : «بگو : حتى اگر آن شفيعان هيچ قدرتى نداشته باشند؟» . و حرف لام در «للّه ِ» براى ملكيت است و آيه «فرمانروايى آسمانها و زمين خاصّ اوست» در مقام تعليل جمله پيشين است و بدين معناست كه هر شفاعتى مالِ خداست ؛ چرا كه او مالك همه چيز است مگر اين كه در چيزى از آنها به كسى اجازه دهد و او را مالك آن نمايد . و اما اين گفته برخى كه بعضى بندگان خدا مانند فرشتگان در شفاعت از استقلال عمل مطلق برخوردارند، درست نيست . خداوند متعال مى فرمايد : «شفاعت كننده اى نباشد مگر با اجازه او» . و اين آيه چنانچه در كنار آيه «آنان را جز خدا هيچ ياور و شفيعى نباشد» قرار گيرد ، معناى ديگرى، دقيقتر از آنچه گفتيم دارد و آن اين كه شفيع حقيقى همان خداوند سبحان است و ديگر شفيعان تنها به اذن او شفاعت مى كنند . . . . در بحث شفاعت گفتيم كه شفاعت، با واسطه قرار گرفتن برخى صفات خداوند متعال، ميان او و شخص شفاعت شده ، به منظور اصلاح وضع او ، صورت مى پذيرد . مانند واسطه قرار گرفتن صفات رحمت و مغفرت، ميان خدا و بنده گناهكار او، به منظور نجات وى از بار گناه و رهانيدنش از عذاب .

صفحه از 18