مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سيره ائمه(ع) در عزاداري امام حسين(ع)؛ با رويكرد رسانه‌اي
ناشر : مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1393
شمارگان : 600
شابک : 6 - 355 - 514 - 964 - 978
جستجو در Lib.ir

سيره ائمه(ع) در عزاداري امام حسين(ع)؛ با رويكرد رسانه‌اي

توجه داشتن به معيارها و شيوه رفتاري امامان شيعه در امر سوگواري، يكي از روش‌هاي مهم و بنيادي است كه از انحراف در بر پايه سوگواري سالار شهيدان، جلوگيري مي‌كند.

توجه داشتن به معيارها و شيوه رفتاري امامان شيعه در امر سوگواري، يكي از روش‌هاي مهم و بنيادي است كه از انحراف در بر پايه سوگواري سالار شهيدان، جلوگيري مي‌كند. بخشي از كژي‌هايي كه در سوگواري‌ها به وجود آمده است در توجه نداشتن كافي و لازم به سيره و سبك رفتاري ائمه عليهم السلام ريشه دارد. ازاين‌رو، اين نوشتار مي‌كوشد با واكاوي منابع، گزارش‌هايي از سيره رفتاري امامان در سوگواري امام حسين عليه السلام استخراج كند تا الگوهاي عملي را براي سوگواري آن حضرت ارائه دهد؛

چکیده

برگزاري مراسم سوگواري امام حسين عليه السلام ، يكي از شعائر بزرگ ديني به شمار مي‌آيد كه توانسته ارزش‌هاي مكتب تشيع را حفظ و از نسلي به نسل ديگر منتقل كند؛ به گونه‌اي كه امروزه گسترده‌ترين سوگواري‌ها ميان شيعيان، سوگواري حضرت حسين بن علي عليه السلام است. چنانكه ماه محرم براي شيعيان، همواره يكي از كانون‌هاي محوري دين‌داري بوده است و فرهنگ شيعه از قيام عاشورا اثر پذيرفته و با شهادت‌طلبي‌ و سوگواري براي امام حسين عليه السلام درآميخته است.
در متون حديثي، روايات بسياري وجود دارد كه به سوگواران، مرثيه‌سرايان و زائران حرم امام حسين عليه السلام ، مژده پاداش فراوان مي‌دهد. بر پايه اين اخبار، واقعه عاشورا مانند رخدادي سرنوشت‌ساز و نقطه عطفي در تاريخ حيات بشري است. اهميت اين رخداد به اندازه‌اي است كه همه انبيا و اولياي خداوند از آن آگاه بوده و به ياد آن گريسته‌اند و آن را گرامي داشته‌اند.
همه اين اخبار و گزارش‌ها، بر اهميت، منحصر به فرد بودن رخداد عاشورا، به مثابه رخدادي تأكيد كرده‌اند كه آثار و نتايج فرازماني و فرامكاني و رسالتي عظيم و تاريخي را در حيات بشري بر عهده دارد.
سوگواري امام حسين عليه السلام عملي است كه آثار و بركات فراوان دارد و عملي عبادي به شمار مي‌آيد. ازاين‌رو، بايد برگزاري اين مراسم در چارچوب‌هاي تعيين‌شده صورت بگيرد. عمل ما بايد ناظر به عمل الگو و معيار مطلوب باشد كه در رفتار و گفتار امامان شيعه ظهور و بروز يافته و گزارش‌هاي آن به ما رسيده است.
توجه داشتن به معيارها و شيوه رفتاري امامان شيعه در امر سوگواري، يكي از روش‌هاي مهم و بنيادي است كه از انحراف در بر پايه سوگواري سالار شهيدان، جلوگيري مي‌كند. بخشي از كژي‌هايي كه در سوگواري‌ها به وجود آمده است در توجه نداشتن كافي و لازم به سيره و سبك رفتاري ائمه عليهم السلام ريشه دارد. ازاين‌رو، اين نوشتار مي‌كوشد با واكاوي منابع، گزارش‌هايي از سيره رفتاري امامان در سوگواري امام حسين عليه السلام استخراج كند تا الگوهاي عملي را براي سوگواري آن حضرت ارائه دهد؛ زيرا براي تبيين و تفسير امور در چارچوب دين و شرع، آيه اطاعت، ما را به پيروي از رسول خدا صلي الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام فراخوانده است و پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله نيز در حديث ثقلين، مسلمانان را به تمسك به قرآن و عترت سفارش كرده‌اند. بنابراين، در مقام يك مسلمان وظيفه داريم به اهل بيت عليهم السلام مراجعه كنيم.

فهرست مطالب

ديباچه
پيش‌گفتار
فصل اول: كليات و مباني
فصل دوم:سوگواري در سيره پيامبر صلي الله عليه و آله و ائمه معصومان عليهم السلام
فصل سوم:سوگواري امام حسين عليه السلام در سيره امامان عليهم السلام
فصل چهارم: كژي‌ها و آسيب‌هاي سوگواري
فصل پنجم: راهكارها و پيشنهادات


ايرج حجازي
تهيه كننده و ناشر: مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما
صفحه‌آرا: محمد صادقي
نشاني: قم، بلوار امين، مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صداوسيما؛ تلفن: ۳۲۹۱۵۵۱۱ - ۰۲۵ دورنگار: ۳۲۹۱۵۵۱۰
تهران: خيابان جام جم، ساختمان شهيد رهبر، طبقه زير زمين؛ تلفن: ۲۲۰۱۴۷۳۸ - ۰۲۱ نمابر: ۲۲۱۶۴۹۹۷
دفتر خراسان: مشهد، خيابان امام خميني=، جنب باغ ملي، ساختمان صبا، طبقه سوم؛ تلفن: ۳۲۲۱۵۱۰۸ - ۰۵۱ نمابر: ۳۲۲۱۵۱۰۶