مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شادی های شیعه
پديدآورنده : شیخ مفید
مترجم : عبد الهادی مسعودی
زمان پدیدآورنده: 336 ـ 413 ق
محل نشر : قم
ناشر : زائر
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1388
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 107
قطع : رقعی
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

شادی های شیعه

اين كتاب ترجمه مسارّ الشيعة تالیف شیخ مفید است كه خواننده را از روزهاى شاد و نيز روزهاى غمگين تاريخ سه قرن نخست اسلام آگاه ساخته اعمال متناسب هر روز را با تكيه به سخنان پيشوايان دين گوشزد نموده است.

چکیده کتاب
بقاى فرهنگ و تمدّن دينى نيازمند حيات ايمان در دل گروندگان به آن دين است و نيز رفتارهاى فردى و اجتماعى برخاسته از ايمان. از اين رو استوار سازى باورها لازم و به صحنه در آوردن رفتارهاى اعتقادى ضرورى است. شيخ مفيد(ره) انديشمندى بزرگ است كه براى تحكيم بنيان‏هاى فكرى وعملى شيعه در هر دو عرصه باور و عمل كوشيد.
او كتاب‏هاى متعددى در زمينه عقايد و علم كلام نگاشت و در طول زندگى خود گفتگو و مناظره‏هاى فراوانى با ديگرانديشان كرد و عالمانى مانند سيد مرتضى، سيد رضى و شيخ طوسى را پرورش و به حوزه نورسته شيعه در مركز حكومت پهناور اسلامى ـ بغداد ـ هديه داد. شيخ مفيد(ره) همچنين با تدوين كتاب هايى مانند ارشاد، مزار و مسارّ الشيعة ـ كتاب حاضر ـ به ارائه الگوها و سفارش هايى براى چگونه زيستن و تنظيم رفتارهاى ايمانى پرداخت. شيخ مفيد در اين كتاب ـ مسارّ الشيعة ـ كه آن را به «شادى‏هاى شيعه» ترجمه كرده‏ام مانند بسيارى ديگر از كوشش‏هايش، در صدد پاسخگويى به نيازهاى واقعى مخاطبان بوده و خواننده را از روزهاى شاد و نيز روزهاى غمگين تاريخ سه قرن نخست اسلام آگاه ساخته و اعمال متناسب هر روز را با تكيه به سخنان پيشوايان دين گوشزد نموده است.
شيخ مفيد با قلم شيواى خود بى آن كه به تفصيل گرايد، وقايع بزرگ اتفاق افتاده در هر روز را به ياد آورده و خواننده را با هويت تاريخى و دينى خود آشنا و زمينه درس آموزى از تاريخ را فراهم كرده است. از نكات جالب توجه اين كتاب، قرار دادن ماه مبارك رمضان به عنوان سر آغاز سال قمرى است. شيخ مفيد بر اساس روايات و شواهد تاريخى، نخستين ماه قمرى را ماه رمضان ونه محرم دانسته و اعمال اين ماه را مقدم داشته است.
از ديگر نكات مى‏توان به چند تاريخ ولادت و شهادت امامان اشاره كرد كه با آنچه اكنون مشهور شده، متفاوت است و با توجه به پژوهش‏هاى تاريخى و حديثى شيخ مفيد در كتاب ارشاد، قابل توجه و پيگيرى است.

نویسنده
شیخ مفید ترجمه عبد الهادی مسعودی
ناشر
انتشارات زائر
سال نشر
۱۳۸۸
تعداد صفحات
۱۰۴
شابک
۷ - ۰۷۶ - ۱۸۰ - ۹۶۴ - ۹۷۸