تاريخ : چهارشنبه 1393/9/19 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 37218
گزارشی مستند از کربلا در اربعین حسینی

گزارشی مستند از کربلا در اربعین حسینی

کتاب«گزارشی مستند از کربلا؛ برگرفته از احادیث اهل‌بیت(ع) و اسناد معتبر تاریخی» به قلم حجت‌الاسلام محمد محمدیان تلاش می‌کند روایت و منابع تاریخی مستند درباره کربلا را به تصویر بکشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نویسنده کتاب با عنوان‌هایی مانند «ورود امام حسین(ع) به کربلا»،«مذاکره با فرستاده عمربن‌سعد»،«بسته شدن آب به روی کاروان حسینی»،«زیباترین شب تاریخ»،«تدبیر نظامی در شب عاشورا»،«مناجات صبح عاشورا»،«شجاعت بی‌نظیر امام حسین(ع)،«فریاد اعتراض زینب کبری(س)» و« شهادت امام حسین(ع)» تلاش دارد تا هر آن‌چه را در کربلا رخ داد، با نگاهی مستند و استناد به متون معتبر تاریخی به تصویر بکشد.

به عقیده نویسنده کتاب، «بسیاری از کتاب‌هایی که درباره قیام کربلا و تبیین حوادث آن نوشته شده است بدون مراجعه به متون اولیه و منابع معتبر بوده است و تلاشی برای ارجاع متشابهات روایی و محکمات عقیدتی و تاریخی نشده است.»
نویسنده کتاب در این اثر مکتوب با استفاده از مطالب مستند، کلمات معصومین(ع)و بهره‌گیری از کتاب‌های تاریخی معتبر، مطالب محکم و مستدل تاریخی را ذکر می‌کند.
نگاه اصلی کتاب نگاهی اثباتی است، به این معنا که تلاش شده نقل‌های معتبر و مستند از حادثه عاشورا که درمیان آثار روایی و تاریخی وجود دارد، ارایه شود و نویسنده  از نگاه سلبی و موارد غلط و غیر واقعی و تحریف شده اجتناب کند و اثری مستند ارایه دهد.
یکی از ویژگی‌های کتاب، روایت داستان‌گونه آن است که تلاش می‌کند به وقایع کربلا با نگاهی داستانی بنگرد و با بیانی ساده و روان اتفاقات را برای مخاطب تعریف کند.
در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:«بی‌تردید زیباتر از شب عاشورا در میان شب‌های این جهان به ثبت نرسیده‌است. شبی به شکوه و جلالت آن شب نبوده و شاید بعد از این هم نباشد، شبی به بزرگی تمام شب‌ها و روزهای این جهان. شبی به عظمت تمام روشنی‌ها و نورها، شبی زیباتر از همه روزها، شبی که از دشمن مهلت گرفتند برای عبادت و مناجات با خداوند متعال تا از یک سو فرصتی برای خلق آن شب زیبا پیدا کنند و از سوی دیگر جنگ را به روز موکول کنند تا حماسه‌ها ثبت شود و تابلو کربلا برای همگان نمایان شود.»
چاپ دوم کتاب «گزارشی مستند از کربلا؛ برگرفته از احادیث اهل‌بیت(ع) و اسناد معتبر تاریخی» به قلم حجت‌الاسلام  محمد محمدیان با شمارگان یکهزار و پانصد نسخه، در ۱۴۴ صفحه و به قیمت ۳۲ هزار ریال از سوی موسسه انتشاراتی امیرکبیر منتشر شده‌است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :