تاريخ : چهارشنبه 1393/9/19 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 37221
بایسته های پژوهش در حوزه قرآن و حدیث

بایسته های پژوهش در حوزه قرآن و حدیث

قرآن و اهل بیت(ع) شکافنده همه علوم و به خصوص حوزه تفسیر قرآن هستند و نباید در این رابطه پژوهش های ما ناظر به پژوهش دیگران به خصوص اهل سنت باشد که با نگاه ما تفسیر نمی کنند.

نشست «بایسته های پژوهش در حوزه قرآن و حدیث»، پیش از ظهر سه شنبه ۱۸ آذرماه در موسسه دارالحدیث قم ، برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث به نقل از خبرگزاری «حوزه»، سرکارخانم دکتر پیروزفرد استاد دانشگاه فردوسی مشهد،پیش از ظهر امروز در نشست بایسته های پژوهش در حوزه قرآن و حدیث گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که در پژوهش های قرآنی باید مورد توجه قرار بگیرد مشی علامه طباطبایی در رجوع به قرآن است.

وی افزود: قرآن و اهل بیت(ع) شکافنده همه علوم و به خصوص حوزه تفسیر قرآن هستند و نباید در این رابطه پژوهش های ما ناظر به پژوهش دیگران به خصوص اهل سنت باشد که با نگاه ما تفسیر نمی کنند.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد اظهارکرد: برخی از پژوهشگران اهل سنت پژوهش های خود را بر پایه برخی اسرائیلیات تنظیم می کنند؛ نکته دیگر آن باید راجع به تک تک پژوهش های قرآنی به قرآن و روایات اهل بیت(ع) اشاره کرد زیرا پژوهش های ما باید صبقه شیعی داشته باشد.
وی با اشاره به ارجاعات کم پژوهشگران به قرآن گفت: این آسیب یکی از مهمترین آسیب ها در پژوهش های قرآنی است، زیرا بعضا دانشجویان به قدری به جوانب دیگر و حواشی توجه می کنند که از تفسیر قرآن به قرآن غافل می شوند.

این استاد قرآن یادآورشد:  یکی دیگر از بایسته های پژوهش، به روز بودن و کارآمد بودن این پژوهش هاست؛ به عنوان مثال شناخت اینکه این سوره مکی است یا مدنی است سالهاست، انجام شده و تلاش برای بازشناسی دوباره آن آنچنان مفید نیست به جای آن باید به این مساله واقف باشیم که این آیات چگونه در زندگی امروز کاربرد دارد و چه استفاده هایی از این مباحث در این عصر می توان کرد.
وی با اشاره به اهمیت لحاظ جامعیت قرآن در پژوهش های قرآنی، اظهارکرد: دانشجویان قرآنی می توانند جلوه های معنایی قرآن را با استفاده درست از پژوهش های قرآنی ناظر به نیازهای روز وابعاد مختلف علمی بررسی کنند؛ بخصوص دانشجویان دکتری که باید ایده پردازی دقیقی در این حوزه داشته باشند.

این کارشناس قرآنی خاطرنشان کرد: دانشجویان نباید همیشه از اساتید بخواهند که موضوع تحقیق و پژوهش به آنها بدهد، بلکه خود باید موضوعات پژوهشی را پیدا کنند و این پیدا کردن هم فقط با مطالعه فراوان حاصل می شود.
وی پروپوزال خوب را سی درصد یک پایان نامه پژوهشی دانست و گفت: اگر سوالات فرضیه به خوبی طرح شود پژوهش در مسیر بهتری قرار می گیرد؛ راه طرح سوالات خوب نیز در کار و پژوهش و آشنایی کامل به آن موضوع است.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد اظهارکرد: برخی از مطالعات تطبیقی، خرد است و برخی دیگر کلان؛ به همین لحاظ در مطالعات تطبیقی باید این دو حوزه از هم بازشناسی شود.

گفتنی است، این نشست از سوی معاون پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :