حکمت‌های عقلی و علمی - صفحه 7

ه - رهايى از مهلكه‏ها

۱۲.امام رضا عليه السلام- به نقل از پدرانش عليهم السلام از امير المؤمنين عليه السلام - : خداوند در هيچ انسانى خِردى به وديعت ننهاد ، مگر اين كه روزى به وسيله آن نجاتش داد.

1 / 3

آنچه بر كمال عقل ، دلالت دارد

۱۳.تحف العقول‏- به نقل از امام رضا عليه السلام - : «خِرد هيچ انسان مسلمانى كامل نيست تا آن‏گاه كه ده ويژگى در او باشد : به خير او اميد رود، از شرّش در امان باشند، نيكىِ اندك ديگران را بسيار شمارد، نيكى بسيار خود را اندك ببيند، از مراجعات مردم به او براى رفعِ نيازهايشان به ستوه نيايد، از طلب دانش در تمام عمرش خسته نشود، فقر در راه خدا برايش دوست داشتنى‏تر از توانگرى باشد، خوار بودن در راه خدا برايش دوست داشتنى‏تر از عزيز بودن با دشمن خدا باشد ، و گم‏نامى برايش خواستنى‏تر از شهرت باشد» .
سپس فرمود: «دهم، چه دهمى!» .
گفته شد: دهمى چيست؟
فرمود: «هيچ كس را نبيند ، مگر اين كه بگويد: او از من بهتر و پرهيزگارتر است؛ زيرا مردم ، در حقيقت، دو دسته‏اند: دسته‏اى از او بهتر و پرهيزگارترند، و دسته‏اى از او بدتر و [در پرهيزگارى‏] پايين‏ترند. پس هر گاه آن را كه از او بدتر و پايين‏تر است، ببيند، بگويد: شايد خوبى اين مرد ، نهان است و اين براى او بهتر است، و خوبى من ، در ظاهر است و اين براى من بد است ، و هر گاه كسى را كه از او بهتر و پرهيزگارتر است ، ببيند، برايش فروتنى كند تا به مرتبه او رسد. پس هر گاه چنين كند، بزرگ‏تر و خوب‏تر شود و نيك‏نام گردد و بر مردم زمانش آقايى كند».

صفحه از 8