روايات اهل‌ بيت(ع) در منابع اهل‌ سنت - صفحه 146

روايات اهل‌بيت عليهم السلام در منابع اهل‌سنت

نوروز اميني ۱

چكيده

اهل‌سنت در حوز? شخصيت‌شناسي به طور مكرر فضايل اهل‌بيت عليهم السلام را بيان كرده و كتاب‌هاي متعددي را در اين زمينه سامان داده‌اند؛ به گونه‌اي كه به جرأت مي‌توان گفت كه در فضايل هيچ گروهي، حتي خلفاي سه‌گانه و ائمة چهارگانة اهل‌سنت نيز، اين ميزان كتاب به سامان نرسيده است. بي‌شک، اين نگاه اهل‌سنت به اهل‌بيت عليهم السلام مستلزم اين است كه ايشان در حوز? نقل روايات نيز توجه شاياني به روايات اهل‌بيت عليهم السلام داشته و هماره در نقل و نقد روايات ايشان اهتمام ويژه‌اي داشته باشند. در اين پژوهش، مهم‌ترين كتاب‌هاي روايي اهل‌سنت جستجو شده و آمار مربوط به روايت‌هاي هر يک از ائمة اهل‌بيت عليهم السلام در اين منابع، به تفكيک، استخراج گرديده و با استناد به اين آمار، ثابت شده است كه اهل‌سنت در مقام نقل روايات، آن گونه كه بايد، به روايات اهل‌بيت عليهم السلام توجه نكرده‌اند.

كليدواژه‌ها: روايات اهل‌بيت عليهم السلام، روايات اهل‌سنت، تعامل اهل‌سنت با روايات، تعامل اهل‌سنت با اهل‌بيت عليهم السلام.

مقدمه

موضوع تعامل اهل‌سنت با روايات اهل‌بيت عليهم السلام از مهم‌ترين موضوعاتي است كه در مطالعات بين ‌مذاهب بايد بدان پرداخت. بي‌شك، چگونگي نگاه اهل‌سنت به روايات اهل‌بيت عليهم السلام در چگونگي برخورد پيروان دو مكتب بزرگ شيعه و سني با يكديگر نقشي اساسي دارد. در اين پژوهش، با بررسي يازده كتاب مهم حديثي اهل‌سنت و استخراج آمار مربوط به روايات هر يك از ائمة اهل‌بيت عليهم السلام در اين منابع، سعي شده است ميزان رويكرد دانشمندان اهل‌سنت به نقل اين روايات بازكاوي شود. بي‌ترديد، بررسي چگونگي برخورد اهل‌سنت با اين روايات مستلزم پژوهشي ديگر است. در گزينش منابع اين پژوهش تلاش شده تا ويژگي‌هاي اختصاصي كتاب‌ها مورد توجه قرار گيرد و از بررسي منابع غيرمهم پرهيز شده و بيشتر به منابع دست اول و مشهور پرداخته شود. از اين رو، هر يک از كتاب‌هاي بررسي‌شده در اين پژوهش از

1.انشجوي كارشناسي ارشد علوم قرآن و حديث دانشگاه قم.

صفحه از 183