تاريخ : یکشنبه 1393/11/19 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 38802
«الگوی اسلامی شادکامی» متفاوت، مستند و غیرشعاری است

«الگوی اسلامی شادکامی» متفاوت، مستند و غیرشعاری است

حجت‌الاسلام دکتر عباس پسندیده ــ نویسنده کتاب «الگوی اسلامی شادکامی» ــ می‌گوید که این کتاب کاملاً مبتنی بر دیدگاه‌های اسلامی خودمان است؛ یعنی بدون آن‌ که از روشی التقاطی استفاده کرده و تأیید اسلامی برای هرآنچه در اندیشه‌های غربی وجود دارد، آورده باشد، به یک دیدگاه متفاوت از نظریه‌های موجود در روانشناسی رسیده است.

حجت‌الاسلام دکتر عباس پسندیده که کتابش با عنوان «الگوی اسلامی شادکامی» در شانزدهمین همایش «کتاب سال حوزه» شایسته تقدیر شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به این نکته که در این اثر چارچوبی نظری مبتنی بر منابع اسلامی برای شادکامی ارائه شده است، اظهار کرد: این کتاب به موضوع شادکامی می‌پردازد که در روانشناسی هم مورد بحث قرار گرفته است اما با این تفاوت که کاملاً بدون آن‌ که از روش تطبیقی و التقاطی استفاده کرده باشد وارد منابع اسلامی می‌شود و مؤلفه‌ها و دلایل اساسی شادکامی در اسلام را به دست می‌آورد.

مسئول پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی مؤسسه علمی و فرهنگی «دارالحدیث»، یکی از دلایل شایسته تقدیر شدن این اثر را روزآمدی موضوع آن دانست و گفت: موضوع این کتاب، مورد نیاز جامعه است؛ بنابراین به احتمال زیاد به همین دلیل مورد توجه داوران قرار گرفته است. همچنین «الگوی اسلامی شادکامی» کاملاً مبتنی بر دیدگاه‌های اسلامی خودمان است؛ یعنی بدون آن‌ که از روشی التقاطی استفاده کرده و تأیید اسلامی برای هرآنچه در اندیشه‌های غربی وجود دارد، آورده باشد، به یک دیدگاه متفاوت از نظریه‌های موجود در روانشناسی رسیده است.

این پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: مستند بودن به منابع اسلامی و روانشناختی به همراه پرهیز از شعار دادن را می‌توان از دیگر ویژگی‌های این کتاب برشمرد.

حجت‌الاسلام پسندیده که موضوع الگوی اسلامی شادکامی دغدغه همیشگی او بوده است، مخاطبان اصلی کتاب را قشر تحصیل‌کرده جامعه دانست و گفت:
این کتاب مخاطبان خاص دارد و استادان دانشگاه، دانشجویان علاقه‌مند به حوزه روانشناسی، طلاب و اندیشمندان حوزوی را که با این مباحث در ارتباط هستند، شامل می‌شود زیرا بحث‌های نظری و چارچوب‌های اساسی در این اثر در مورد شادکامی مطرح شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث که نزدیک به دو سال زمان خود را صرف پژوهش، مطالعه و بررسی‌های لازم برای تألیف این کتاب کرده است، کتاب «الگوی اسلامی شادکامی» را مکمل کتاب «رضایت از زندگی» توصیف کرد و توضیح داد: سال ۱۳۸۴ کتابی از بنده با عنوان «رضایت از زندگی» چاپ و منتشر شد که مورد استقبال عموم جامعه قرار گرفت. آن کتاب فاقد یک چارچوب و مبنای نظری مشخص است. بعد از آن در این کتاب که سال ۱۳۹۱ به چاپ رسید، از یک چارچوب نظری مستند استفاده کردم که  به‌نوعی علمی‌تر است.

این نویسنده و پژوهشگر در حال‌ حاضر ویرایش دوم این کتاب را در دست دارد و در آینده موضوع «رضایت اجتماعی» با نگاهی اسلامی و روانشناختی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :