تاريخ : دوشنبه 1393/12/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 39011
فاطمه(س) از نگاه علی(ع)

فاطمه(س) از نگاه علی(ع)

کتاب «فاطمه(س) از نگاه علی(ع)» نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،‌ کتاب «فاطمه(س) از نگاه علی(ع)» ترجمه و تکمیل شده کتاب «فاطمة(س) فی رؤى علیّ(ع)» است که دوازده سال پیش توسط نویسنده منتشر شد. در آن کتاب فقط سخنان امیرالمومنین(ع) نقل شده بود و هیچ نکته‌‏ای در ذیل آن سخنان ذکر نشده بود.
در کتاب حاضر علاوه بر ترجمه روان سخنان امیرالمومنین(ع)، تلاش شده است که با استفاده از آیات قرآن و احادیث رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) مطالبی در ذیل سخنان حضرت بیاید که به فهم بهتر آن سخنان و شناخت جامعتر حضرت فاطمه(س) کمک کند.
این مطالب تحت عنوان «نکته‌‏ها» در هر فصلی ذکر شده است. نویسنده در بخشی از مقدمه می‌نویسد:
«براى ترسیم چهره ملکوتى دُخت رسول خدا(ص) و تبیین ابعاد شخصیت بى‏نظیر زهراى اطهر(س) کسى بهتر از امیرالمومنین(ع) نمى‏تواند لب به سخن بگشاید. امیرالمومنین(ع) از عمق ایمان و صفاى دل فاطمه(س) خبر داشت و اوج گرفتن وى را در آسمان معرفت شاهد بود و از تلاطم امواج محبت در سینه دریایى زهرا حکایت‏ها داشت. امیرالمومنین(ع) عظمت روح زهرا را مى‏شناخت و تعظیم ملائکه بزرگ الهى را در برابر استوارى و صلابت وی مشاهده کرده بود و بر خود می‏بالید که همسرى همچون زهرا دارد.»
این کتاب از ۴۰ بخش زیر تشکیل شده است:
چرا فاطمه(س) را فاطمه نامیدند؟، بشارتی به دوستداران فاطمه(س)، محبوب حبیب خدا، برگزیده زنان جهانیان، بهترین زنان جهانیان، سرور زنان اهل بهشت، خشم خدا برای خشم فاطمه!، مغفرت، پاداش صلوات بر فاطمه(س)، حضور فاطمه(س) در مباهله، بانوی پاکی و طهارت، بانوی سر تا پا حیا، حفظ حریم‌ها بین زنان و مردان، پاسخ منفی به خواستگاران فاطمه(س)، خواستگاری أمیرالمؤمنین(ع) از فاطمه زهرا(س)، پاسخ مثبت فاطمه(س)، مراسم عقد فاطمه(س)، عقد فاطمه(س) در آسمانها، فروش یک زره هزینه ازدواج، لوازم خریداری شده برای خانه عروس، دوران نامزدی، مراسم عروسی، حضور رسول خدا(ص) در منزل فاطمه(س)، صمیمانه ترین روابط بین أمیرالمؤمنین(ع) و فاطمه(س)، کار طاقت ‏فرسای منزل!، کمک أمیرالمؤمنین(ع) در کار منزل، پرهیز از تجمّلات، لب‏‌های خندان فاطمه(س) در کنار بستر ارتحال رسول خدا(ص)، شعری از فاطمه(س) در کنار قبر پدر، داستان تلخ  فدک، تسلّای خاطر فاطمه(س) در جریان فدک، مظلومیت فاطمه(س)، وصیت‏‌های فاطمه(س) در واپسین ساعات عمر، لحظه شهادت فاطمه(س)، هنگام غسل و خاکسپاری فاطمه(س)، سخنی با رسول خدا(ص)، مرثیه‌‏ای پس از بازگشت به منزل، سروده‌‏ای بر سر قبر فاطمه(س)، ملاقات فاطمه(س) با رسول خدا(ص) در روز قیامت، عبور فاطمه(س) از صراط و فاطمیون در قیامت.

کتاب «فاطمه(س) از نگاه علی(ع)» در ۲۴۸ صفحه، قطع رقعی، دو رنگ، شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
دفتر نشر معارف تاکنون کتابهای «خاطر نازک گل: نگاهی نو به زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س)» (حسین سیدی)، «سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)»(محمدرضا جباری)، «تبسم نامها: نامها و القاب حضرت زهرا(س)» (یوسف غلامی)، «پیام‌ها و پاسخ‌ها: حضرت زهرا(س)» و «ترجمه خطبه فدکیه» (ترجمه محمدمهدی رضایی) را درباره سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه(س) منتشر کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است که «شرحه شرحه»، «روایت دریا» و «برادری داشتم که...» (هر سه از کانون اندیشه جوان) از جمله آثار منتشره اوست.
**** برای تهیه کتاب‌های فاطمی دفتر نشر معارف و کتاب «فاطمه(س) از نگاه علی(ع)» می ‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) یا از طریق فروشگاه‌های پاتوق کتاب تهران (تلفن ۸۸۹۱۱۲۱۲)، پاتوق کتاب قم (تلفن ۳۷۷۳۵۴۵۱) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی اقدام کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :