روزه - 01 - صفحه 3

۱۱۰۷۱.عنه عليه السلام : ......... ما حَرَسَ اللّهُ عِبادَهُ المؤمنينَ بالصَّلَواتِ و الزَكَواتِ، و مُجاهَدَةِ الصِّيامِ في الأيَّامِ المَفروضاتِ؛ تَسكينا لأطرافِهِم، و تَخشِيعا لأبصارِهِم، و تَذلِيلاً لِنُفوسِهِم، و تَخفِيضا (تَخضِيعا) لِقُلوبِهِم . ۱

۱۱۰۷۲.فاطمةُ الزَّهراءُ عليها السلام :فَرَضَ اللّهُ الصِّيامَ تَثبِيتا لِلإخلاصِ . ۲

۱۱۰۷۳.الإمامُ الحسينُ عليه السلامـ لمّا سُئلَ عن علَّةِ وجوب الصَّوم ـ: لِيَجِدَ الغَنيُّ مَسَّ الجُوعِ، فَيَعُودَ بِالفَضلِ على المَساكينِ . ۳

۱۱۰۷۴.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :الصِّيامُ و الحَجُّ تَسكِينُ القُلوبِ . ۴

۱۱۰۷۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :أمّا العِلَّةُ في الصِّيامِ لِيَستَوِيَ بهِ الغَنيُّ و الفَقيرُ؛ و ذلكَ لأنَّ الغَنيَّ لَم يَكُن لِيَجِدَ مَسَّ الجُوعِ، فَيَرحَمَ الفَقيرَ؛ لأنَّ الغَنيَّ كُلَّما أرادَ شَيئا قَدَرَ علَيهِ، فأرادَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ أن يُسَوِّيَ بينَ خَلقِهِ و أن يُذِيقَ الغَنيَّ مَسَّ الجُوعِ و الألَمِ، لِيَرِقَّ على الضَّعيفِ و يَرحَمَ الجائعَ . ۵

۱۱۰۷۱.امام على عليه السلام :خداوند بندگان مؤمن خود را به وسيله نمازها و زكاتها و جدّيت در روزه دارى روزهاى واجب [رمضان]، براى آرام كردن اعضا و جوارح آنان و خشوع ديدگانشان و فروتنى جانهايشان و خضوع دلهايشان حفظ مى كند .

۱۱۰۷۲.فاطمه زهرا عليها السلام :خداوند روزه را براى استوارى اخلاص ، واجب فرمود .

۱۱۰۷۳.امام حسين عليه السلامـ درباره علّت وجوب روزه ـفرمود : تا توانگر رنج گرسنگى را بچشد و در نتيجه ، به مستمندان رسيدگى و بخشش كند .

۱۱۰۷۴.امام باقر عليه السلام :روزه و حج ، آرام بخش دلهاست .

۱۱۰۷۵.امام صادق عليه السلام :علّت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن توانگر و تهيدست برابر شوند ؛ زيرا توانگر رنج گرسنگى را احساس نمى كند تا به تهيدست رحم كند؛ چرا كه توانگر هرگاه چيزى بخواهد مى تواند آن را فراهم آورد . از اين رو خداوند عزّ و جلّ خواست تا ميان آفريدگانش برابرى (همدردى) ايجاد كند و رنج گرسنگى و سختى را به توانگر بچشاند تا بر ناتوان، دل بسوزاند و به گرسنه، رحم كند .

1.نهج البلاغة: الخطبة۱۹۲.

2.بحار الأنوار : ۹۶/۳۶۸/۴۷ .

3.بحار الأنوار : ۹۶/۳۷۵/۶۲ .

4.الأمالي للطوسي : ۲۹۶/۵۸۲ .

5.بحار الأنوار : ۹۶/۳۷۱/۵۳ .

صفحه از 6