شیعه - صفحه 3

2123

عَلاماتُ شيعَةِ أهلِ البَيتِ عليهم السلام

1 ـ إتِّباعُ أهلِ البَيتِ عليهم السلام

۱۰۰۸۸.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنَّ شِيعَتَنا مَن شَيَّعَنا و اتَّبَعَ آثارَنا و اقتَدى بِأعمالِنا . ۱

۱۰۰۸۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :شِيعَتُنَا المُتَباذِلُونَ في وَلاَيتِنا ، المُتَحابُّونَ في مَوَدَّتِنا المُتَزاوِرُونَ في إحياءِ أمرِنا ، الذينَ إن غَضِبُوا لَم يَظلِمُوا ، و إن رَضُوا لَم يُسرِفُوا ، بَرَكَةٌ على مَن جاوَرُوا ، سِلمٌ لِمَن خالَطُوا . ۲

۱۰۰۹۰.عنه عليه السلام :إنّ اللّهَ تعالى اطَّلَعَ إلَى الأرضِ فَاختارَنا ، و اختارَ لَنا شِيعَةً يَنصُرُونَنا ، و يَفرَحُونَ لِفَرَحِنا ، و يَحزَنُونَ لِحُزنِنا ، و يَبذُلُونَ أنفُسَهُم و أموالَهُم فِينا ، فاُولئكَ مِنّا و إلَينا و هُم مَعَنا في الجِنانِ . ۳

2123

ويژگيهاى شيعه اهل بيت عليهم السلام

1 ـ پيروىِ اهل بيت عليهم السلام

۱۰۰۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شيعه ما كسى است كه از ما پيروى كند و پا جاى پاى ما بگذارد و به كردار ما اقتدا نمايد.

۱۰۰۸۹.امام على عليه السلام :شيعيان ما در راه ولايت ما به يكديگر بذل و بخشش مى كنند و در راه محبّت ما با يكديگر دوستى مى ورزند ، براى زنده كردن امر (ولايت)ما با يكديگر ديدار مى كنند ، همانان كه اگر خشمگين شوند ، ستم نمى كنند و هرگاه خشنود شوند ، زياده روى نمى كنند ، براى همسايگان خود بركتند و با معاشران خويش به صلح و صفا رفتار مى كنند .

۱۰۰۹۰.امام على عليه السلام :خداوند متعال به زمين نگريست و ما را انتخاب كرد و براى ما پيروانى برگزيد كه ياريمان كنند و از شادى ما، شادمان شوند و از اندوه ما، اندوهناك ، و در راه ما جان و مال خود را نثار كنند ، آنان از مايند و رو به سوى ما دارند و در بهشت با ما هستند .

1.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ عليه السلام : ۳۰۷/۱۴۹ .

2.الكافي : ۲/۲۳۶/۲۴ .

3.غرر الحكم : ۳۵۵۴ .

صفحه از 24