اعتبار حدیث منزلت

پرسش :

حدیث منزلت در چه درجه از اعتبار قرار دارد؟



پاسخ :

اسناد متعدّد و گزارش هاى فراوان این حدیث، جاى تردیدى در صدور قطعى آن نمى نهد و گستردگى نقل و فراوانى طریق هاى آن بدان جا رسیده است که عالمان و محدّثان بزرگ اهل سنّت به تواترِ آن و فراوانى طرق و منابع گوناگون آن تصریح کنند و بر این نکته تأکید ورزند که این حدیث در میان احادیث نقل شده از پیامبر(ص) استوارترین است و اتّفاق راویان حدیث و حافظان آثار را بر صحّت آن ابراز دارند.

حَسکانى درباره اسناد این حدیث نوشته است:

و استاد ما، ابو حازم حافظ، درباره حدیث منزلت مى گفت: آن را با پنج هزار سند، نقل کرده ام.[۱]

و در همین باره محمّد بن عبد البرّ مى گوید:

گروهى از اصحاب، این گفته پیامبر(ص) که: «تو براى من به منزله هارون براى موسى هستى» را روایت کرده اند و این حدیث، از استوارترین و درست ترینْ احادیث است. سعد بن ابى وقّاص، آن را از پیامبر(ص) نقل کرده است و طریق هاى حدیث سعد، جدّا فراوان است و ابن ابى خیثمه و دیگران، این طریق ها را ذکر کرده اند.

ابن عبّاس، ابو سعید خُدْرى، امّ سلمه، اسماء بنت عمیس، جابر بن عبد اللّه و گروهى که ذکر آنها به درازا مى کشد نیز این حدیث را نقل کرده اند.

و محمّد بن یوسف گنجى نوشته است:

بر صحّت این حدیث، اتّفاق است. پیشوایان حافظ حدیث، مانند: ابو عبد اللّه بخارى در الصحیح خود، مسلم بن حجّاج در الصحیح خود، ابو داوود در السنن خود، ابو عیسى ترمذى در الجامع خود، ابو عبد الرحمان نسایى در السنن خود و ابن ماجه قزوینى در السنن خود، آن را نقل کرده اند و همه بر درستى آن اتّفاق دارند، تا آن جا که بر صحّت آن اجماع است. حاکم نیشابورى گفته است: این حدیث به حدّ تواتر رسیده است.

و سیوطى حدیث منزلت را در کتابش به نام الأزهار المتناثرة فى الأخبار المتواترة که مختص نقل احادیث متواتر است، آورده و با این کار به تواتر آن تصریح کرده است.


[۱] . شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۹۵. مقصود از پنج هزار طریق، کثرت راویانى است که در طبقه هاى مختلف، این



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت