تاريخ : سه شنبه 1393/12/26 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 39452
فرهنگنامه مهمانی

فرهنگنامه مهمانی

فرهنگ نامه مهمانى ، نوشته آیت الله محمد محمدی ری شهری و با همکاری محمد تقی سبحانی نیا و مرتضی خوش نصیب، هفتمين كتاب از مجموعه فرهنگ نامه هايى است كه با هدف تصحيح و تقويت فرهنگِ ارزش هاى رفتارى ، در دست تدوين اند .

اين فرهنگ نامه ، براى نخستين بار ، رهنمودهاى قرآن و احاديث اسلامى را درباره ارزش فرهنگ مهمان نوازى و آدابى كه رعايت آن بر مهمان و ميزبان ضرورى است ، به صورتى نسبتا جامع و با نظمى نوين ارايه مى نمايد .
ضيافت ، مهماندارى و مهمان نوازى ، دست و دل باز بودن و سفره اى گشوده داشتن ، نشانه جوان مردى و يكى از برجسته ترين ارزش هاى انسانى و مكارم اخلاقى است .
اسلام ـ كه دين تكامل ارزش هاى اخلاقى است ـ نيز اهتمام ويژه اى به اين خصلت والاى انسانى دارد و پيشوايان اين آيين آسمانى ، با تعبيرهاى گوناگون و تنبّه آفرين ، مسلمانان را به آن ، توصيه و تشويق كرده اند .
از نظر روايات اسلامى ، مهمان نوازى ، يكى از برترين مكارم اخلاقى است كه در آن ، مهمان ، نه تنها روزىِ خود را مى آورد   و از روزىِ انسان نمى كاهد ، بلكه بر آن نيز مى افزايد . مهمانى اگر با قصد قربت انجام شود ، در كنار ديگر عوامل خوش بختى ، نقش مؤثّرى در رهايى از سختى هاى قيامت و ورود به بهشت جاويد دارد .
برعكس ، خوددارى از پذيرفتن مهمان ، نشانه قساوت قلب انسان ، و كوچ كردن خير و بركت از خانه اى است كه در آن زندگى مى كند . گفتنى است كه هر چند مهمان نوازى به طور مطلق در اسلام پسنديده است ، با اين حال ، در مواردى ، توصيه و تأكيد بيشترى بدان شده است ، مانند : ازدواج ، تولّد نوزاد ، عقيقه براى فرزند ، ختنه كردن پسر ، تهيه خانه جديد ، و بويژه بازگشت از سفر حج .
در روايات اسلامى ، افزون بر تشويق و تأكيد فراوان بر فرهنگ مهمان نوازى ، رهنمودهاى بسيار ارزنده اى در جهت تصحيح و تقويت اين فرهنگ ارائه شده است

فهرست فصل‌های کتاب :

پيش گفتار
درآمد
واژه شناسى «ضيافت (مهمانى)»
مهمان نوازى در اسلام
تصحيح و توسعه فرهنگ ضيافت
يك . آداب ميزبان
دو . آداب مهمان
فصل يكم : تشويق به مهمان نوازى
فصل دوم : آنچه شايسته ميزبان است
فصل سوم : آنچه شايسته ميزبان نيست
فصل چهارم : آنچه شايسته مهمان است
فصل پنجم : آنچه شايسته مهمان نيست

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :