واسطه خودبينى و خودخواهى، از امر خداى تعالى به خضوع براى ولىّ و صفىّ او - جلّ و علا - سر باز زد. و بدان كه تمام گرفتارىهاى بنى آدم، از اين ارث شيطانى است كه اصل اصول فتنه است، و شايد آيه شريفه (وَقَتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ)۱ در بعض مراحل آن ، اشاره به جهاد اكبر و مقاتله با ريشه فتنه - كه شيطان بزرگ و جنود آن كه در تمام اعماق قلوب انسانها شاخه و ريشه دارد - باشد ، و هر كس براى رفع فتنه از درون و برون خويش بايد مجاهده نمايد ، و اين جهاد است كه اگر به پيروزى رسيد، همه چيز و همه كس اصلاح مىشود .
پسرم! سعى كن كه به اين پيروزى دست يابى ، يا دست كم به بعض مراحل آن . همّت كن و از هواهاى نفسانيّه كه حد و حصر ندارد ، بكاه ، و از خداى متعال - جلّ و علا - استمداد كن، كه بى مدد او، كس به جاى نرسد .۲
4 . عُجب ، مراتبى دارد كه خطرناكترينِ آنها اين است كه انسان ، كار زشت و ناپسند خود را شايسته و زيبا ببيند .۳ در حديثى از امام كاظم عليه السلام آمده كه عُجب ، درجاتى دارد و يكى از آنها اين است كه كردار زشت بنده، در نظرش زيبا جلوه كند و آن را نيكو ببيند و خوشش آيد و چنين بپندارد كه كار خوبى مىكند .۴
5 . فرق عُجب و كِبر، اين است كه انسانِ مبتلا به بيمارى عُجب ، خود را بزرگ مىبيند و بر خود مىبالد و به ديگرى كارى ندارد ؛ امّا شخصى كه به بيمارى كبر مبتلاست ، خود را بزرگتر از ديگران تصوّر مىكند . بنا بر اين ، بيمارى كبر ، معلول بيمارى عُجب (خودپسندى) است .
1.بقره : آيه ۱۹۳ .
2.صحيفه امام : ج ۲۰ ص ۱۵۵ .
3.ر.ك: (أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَءَاهُ حَسَنًا) (فاطر : آيه ۸) و (قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَلاً * الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا) (كهف : آيه ۱۰۳ - ۱۰۴) .
4.ميزان الحكمة : ج ۷ ص ۵۷ ح ۱۱۹۱۳ .