تاريخ : یکشنبه 1394/2/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 42405
گزارشی از تصحیح گسترده کتاب «من لایحضره الفقیه» در پژوهشگاه حدیث و قرآن

گزارشی از تصحیح گسترده کتاب «من لایحضره الفقیه» در پژوهشگاه حدیث و قرآن

دبیر علمی گروه احیا و تصحیح متون پژوهشگاه حدیث و قرآن با اشاره به طرح تصحیح کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق اظهار کرد: این فعالیت در راستای یک کلان پروژه کلی با عنوان تصحیح کتب اربعه شیعه است.

حجت‌الاسلام حمید احمدی‌جلفاییدر گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث گفت:
تصحیح کتاب کافی در سال ۸۸ به ثمر رسید و مورد عنایت مقام معظم رهبری و مراجع قرار گرفت، به همین دلیل تصحیح سایرکتب اربعهبا سرعت بیشتر در پژوهشگاه قرآن و حدیث از سال ۹۰ شروع شده و تاکنون توسط یک تیم پژوهشی مجرب و کارآزموده در حال انجام است.

دبیر علمی گروه احیا و تصحیح متون پژوهشگاه حدیث و قرآن با بیان اینکهکتاب من لا یحضره الفقیهدر سال‌های گذشته چاپ شده است، افزود:
معروف‌ترین تصحیحی که قبل از تصحیح دارالحدیث درباره این کتاب موجود بوده، تصحیح مرحومعلی اکبر غفاریاست، ولی با توجه به امکاناتی که در اختیار مصححان آن دوره وجود داشت، نواقص و کاستی‌های زیادی در تصحیح‌های گذشته است.

وی خاطرنشان کرد:‌ فواید علمی جانبی و قابل توجهی  نیز درتصحیحو تحقیق متون در این پژوهشگاه در نظر گرفته می‌شود که به طور عمومی در تصحیحاتی که در این بخش انجام شده، همواره بیشترین حد توقع علمای شیعه را برآورده ساخته است.

احمدی جلفایی عنوان کرد:‌ در فرآیند  تصحیح هر یک از آثار قدیمی در این بخش، ابتدا همه نسخه‌های معتبر یک  کتاب شناسایی می‌شود و سپس نسخه‌هایی که از برجستگی خاصی برخوردار هستند، تهیه می‌شود و در مراحل دیگر نسخه‌ها مورد پژوهش تفصیلی قرار می‌گیرد و در نهایت مجموعه‌ای برگزیده‌ای از نسخه‌های معتبر از هر یک کتاب‌ها انتخاب و تصحیح بر مبنای آن ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بخش‌های دیگر فرآیند پژوهش سلسله  کارهای علمی است که در طی آنها  متن کتاب ابتدا  مورد مصدرسازی و مستندسازی قرار می‌گیرد و هر یک از احادیث کتاب برای آن پرونده ای علمی تهیه می‌شود.

دبیر علمی گروه احیا و تصحیح متون پژوهشگاه حدیث و قرآن یادآور شد: پس از بررسی  پیشینه حدیث ، همه معضلات و مشکلات متن اعم از  لغات و عبارت‌های مشکل و مواردی که نیاز به شرح دارد، مورد پردازش قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: یکی از ابعاد دیگر تصحیح که روی کتاب‌ها انجام می‌شود، اعراب کتاب‌ها به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

احمدی جلفایی خاطرنشان کرد: بعد دیگری که در کتاب‌های حدیثی در تصحیح در نظر گرفته می‌شود، بررسی اعلام، ‌روات و سندهای احادیث است که  با توجه به پیشرفته‌ترین مبانی موجود در این عرصه ، مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: همه اقوال و نظرات موجود در  پیرامون احادیث کتاب مورد ملاحظه قرار می‌گیرد و یک گزارش اجمالی مبتنی بر گفته‌های شارحان و حدیث‌پژوهان تهیه و در بخش پانوشت به آنها اشاره می‌شود.

دبیر علمی گروه احیا و تصحیح متون پژوهشگاه حدیث و قرآن با بیان اینکه چهار جلد کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق در گذشته منتشر شده است، گفت: اکنون پس از تصحیح به ۱۰ جلد می‌رسد، و در این راستا  ۵۴ نسخه قدیمی و معتبر که بیشتر آنها در تحقیقات گذشته مورد توجه نبودند، گزینش شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کار تصحیح این کتاب از سال ۹۰ شروع شده و تاکنون ۵۵ درصد از کار به صورت کلی انجام شده است.

یاداوری می شود، پیش بینی شده این طرح تا زمان برگزاری کنگره بین المللی شیخ صدوق(ره) از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث به همراه تصحیح برخی از آثار دیگر شیخ صدوق به نتیجه نهایی برسد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :