معيارهاي انتخاب كارگزاران درانديشه امام خميني (بررسي روايي) - صفحه 206

و امّا آن گاه كه اين حجّت خدا نيز در پس پرده غيبت قرار گرفت, عالمان دين,مسندنشينان اين عرصه هستند; چراكه حضرت حجّت, خود چنين فرموده كه:

۰.وامّا الحَوادِثِ الواقِعَةِ فَارْجِعُوا الى رُواةِ حَديثنا, فَاِنَّهُمْ حُجَّتى عَلَيْكُمْ وأنا حُجّةُ اللّه عَلَيْهِم. ۱

۰.و امّا در حوادثى كه رخ مى دهد, به راويان حديث ما مراجعه كنيد; چراكه آنان, حجّت من بر شمايند و من, حجّت خدا بر آنانم.

امام خمينى(ره) را بحق مى توان از حجّتهايى نام برد كه امام عصر(عج) به آن اشاره فرموده است. آن مرد الهى, سراسر زندگى اش را مطابقِ بايدها و نبايدهاى دين محمد(ص) ساخت و جز حق نينديشيد و نگفت; و از اين روى, هرگز دچار دوگانگى در انديشه نشد و همواره در مسير حق, قدم نهاد. اساساً مردان خدا كه تمامى وجودشان غرق در بندگى خداى متعال است, چنين اند و دستورهاى انسان ساز ائمه اطهار(ع) تا آنجا با گوشت و پوست آنان آميخته كه غير از سخن حق نمى گويند; چنانكه على بن موسى الرضا(ع) توصيفشان فرموده است:

۰.إنَّ الْعَبْدَ اذَا اخْتارَهُ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ لأمُور عِبادِهِ شَرَحَ صَدْرَهُ لِذلِكَ وَ أوْدَعَ قَلْبَهُ يَنابيعَ الحِكْمَةِ وألْهَمَهُ الْعِلْمَ إلْهاماً, فَلَمْ يَعي بَعْدَهُ بِجَوابٍ وَلايَحيرَ فيهِ عَنِ الصَّوابِ. ۲

۰.هنگامى كه خداوند تعالى, بنده اى را براى [رهبرى و] تدبيركار ديگر بندگانش برمى گزيند, به او سينه اى گشاده مى بخشد و در قلبش چشمه هاى حكمت را به امانت مى سپارد و دانش را به گونه اى خاص, به او الهام مى كند. از آن پس, در پاسخ به هيچ پرسشى در نمى ماند و به سردرگمى دچار نمى شود.

و امام(ره) حقيقتاً مصداق اين سخن بود; چراكه در سخنان حكيمانه او هيچ يك از

1.الغيبة, الطوسى, ص۱۷۷.

2.أصول الكافى, ج۱, ص۲۰۲; الأمالى, الصدوق, ص۵۴۰; عيون أخبار الرضا, ج۱, ص۲۲; تحف العقول, ص۴۴۱.

صفحه از 231