تاريخ: یکشنبه 1394/3/3

شرح چهل حدیث (36)شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)

صفات حق

حدیث :

بالسّند المتّصل إلى ثقة الإسلام، محمّد بن يعقوب الكلينىّ، عن علىّ بن إبراهيم، عن محمّد بن خالد الطّياسيّ، عن صفوان بن يحيى، عن ابن مسكان، عن أبي بصير، قال سمعت أبا عبد اللّه، عليه السّلام، يقول: لم يزل اللّه عزّ و جلّ ربّنا و العلم ذاته و لا معلوم، و السّمع ذاته و لا مسموع، و البصر ذاته و لا مبصر، و القدرة ذاته و لا مقدور، فلمّا أحدث الأشياء و كان المعلوم، وقع العلم منه على المعلوم، و السّمع على المسموع، و البصر على المبصر، و القدرة على المقدور.

قال قلت: فلم يزل اللّه متحرّكا؟ قال فقال: تعالى اللّه عن ذلك! إنّ الحركة صفة محدثة بالفعل. قال فقلت: فلم يزل اللّه متكلّما؟ قال فقال: إنّ الكلام صفة محدثة ليست بأزليّة، كان اللّه عزّ و جلّ و لا متكلّم.

ترجمه :

ابو بصير گويد شنيدم حضرت صادق، عليه السلام مى‌فرمود: هميشه خداوند عزّ و جلّ پروردگار ما بود و حال آنكه علم ذاتش بود با آنكه معلومى نبود، و شنوايى ذاتش [بود]با آنكه مسموع و چيزى كه شنيده مى‌شود نبود، و بينايى ذاتش بود با آنكه ديده شده‌اى نبود، و توانايى ذاتش بود با آنكه مقدورى نبود، پس چون ايجاد فرمود اشياء را و موجود شد معلوم، واقع شد علم او بر معلوم، و سمع او بر مسموع، و بصر او بر مبصر، و قدرت او بر مقدور. گفت عرض كردم «پس هميشه خداوند متحرك بود؟» فرمود: «خداوند برتر است از اين، همانا حركت صفت حادثى است به ايجاد.» گفت گفتم: «پس هميشه خدا متكلم بوده؟» فرمود: «كلام صفت حادثى است كه ازلى نيست، بود خداوند عزّ و جلّ و حال آنكه متكلم نبود.»

اصول كافى، ج ١، ص ١٠٧، «كتاب توحيد» ، «باب صفات الذات» ، حديث ١

  • شرح حدیث سی و ششم (دانلود)