در مورد بالا رفتن امام علی(ع) از شانه های پیامبر(ص) برای شکستن بت ها

در مورد بالا رفتن امام علی(ع) از شانه های پیامبر(ص) برای شکستن بت ها

نقل هاى اين حادثه بس فراوان است . آنچه اندكى كاوش مى خواهد و نيازمند تحقيق و تفحّص و روشن سازى است ، زمان وقوع حادثه است .

نقل هاى اين حادثه بس فراوان است . به گفته علّامه عالى قدر ، عبد الحسين امينى ،[۱]پيشوايان حديث و تاريخ ، آن را گزارش كرده اند ، بى آن كه در سندهاى آن خدشه كنند و در نقل آن ، ترديد روا دارند . آنچه اندكى كاوش مى خواهد و نيازمند تحقيق و تفحّص و روشن سازى است ، زمان وقوع حادثه است .

گردآورى و دسته بندى انبوه نقل ها و گزارش هاى بسيار فراوان در اين زمينه ، نشان دهنده آن است كه نقل ها چهار گونه اند:

۱ . برخى گزارش ها ـ كه بسيار فراوان اند ـ ، بدون تصريح بر زمان وقوع حادثه ، در پايان نقل آورده اند كه على عليه السلام فرمود :

يكى از بت ها را پرتاب كردم كه مانند شيشه خُرد شد . سپس فرود آمدم و من و پيامبر خدا از يكديگر سبقت مى جستيم تا در [كنار ]خانه ها پنهان شويم ، مبادا كسى ما را ببيند .[۲]

۲ . گزارش ديگر ، گوياى اين است كه حادثه در شب خروج پيامبر خدا از مكّه انجام گرفته است .[۳]

۳ . در گزارشى ديگر تصريح شده است كه پيامبر خدا ، همراه امام على عليه السلام از خانه خديجه عليها السلام به راه افتاده اند و پس از شكستن بت ها بازگشته اند .[۴]

۴ . نقل آخر تصريح دارد كه اين حادثه در جريان فتح مكّه بوده است .[۵]

سه دسته اوّل گزارش ها نشان مى دهد كه حادثه بايد قبل از هجرت و در اوج خفقان و اختناق مشركان اتّفاق افتاده باشد و گمان قوى نيز همين را تأييد مى كند ، اگر چه بعيد نمى نمايد كه حادثه دو بار اتّفاق افتاده باشد ؛ يعنى پيامبر خدا در آن هنگامه هول و هراس و در فضاى تاريك قبل از هجرت ، اين حركت بزرگ و شرك زدا را همراه على عليه السلام انجام دادند و طبيعى مى نمايد كه مشركان ـ كه مكّه ، مسجد الحرام و كعبه را در اختيار داشتند ـ ، دگربار ، بت ها را بر جاى نهاده و كعبه را آلوده باشند و آن گاه در فتح مكّه ، براى آخرين بار ، اين حركت عظيمْ تكرار شده باشد .

برخى از محدّثان و عالمان ، اين تعدّد را احتمال داده اند . علّامه مجلسى كه در جايى از بحار الأنوار ، گزارش هاى مربوط به فتح مكّه را آورده ، در جايى ديگر ، به نقل هاى ديگر اشاره كرده و نوشته است:

امّا اين كه شكستن بت ها در فتح مكّه بوده باشد ، از اين حديث و نيز بيشتر احاديث وارد شده در اين موضوع ، استفاده نمى شود ؛ بلكه صراحت برخى احاديث و ظهور برخى ديگر ، گواه وقوع آن پيش از هجرت است. پس مى توان با قول به تعدّد واقعه ، ميان اخبار ، جمع كرد.[۶]

احمد بن محمّد بن علىّ بن احمد عاصمى (م ۳۷۸ ق) ، از اديبان و عالمان قرن چهارم خراسان ، در كتاب ارجمند زين الفتى فى شرح سورة «هل أتى» نيز همين احتمال را داده است .[۷]


[۱] الغدير : ج ۷ ص ۱۰ .

[۲] مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۱۸۳ ح ۶۴۴ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۳۹۸ ح ۳۳۸۷ .

[۳] المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۶ ح ۴۲۶۵ .

[۴] الفضائل : ص ۸۳ ، بحار الأنوار : ج ۳۸ ص ۸۴ ح ۴ .

[۵] المناقب ، ابن مغازلى : ص ۲۰۲ ح ۲۴۰۰ ، العمدة : ص ۳۶۴ ح ۷۱۰ .

[۶] بحار الأنوار : ج ۵۹ ص ۱۳۸ .

[۷] زين الفتى : ج ۱ ص ۱۵۹ .